Kør-selv-tur d. 27. september 2015 – Malmö

Ny Mercedes-Benz Sprinter dykkervogn på station Malmö Centrum. Vognen var endnu ikke sat i drift ved vores besøg. Foto: Tony Frimodt

Vi kommmer vidt omkring. Denne søndag tog vi turen over Øresundsbroen til Malmö for at besøge Räddningstjänsten Syd. Det var en lidt kølig sensommerdag, men solen skinnede og humøret var højt.

Vi havde truffet aftale om at besøge tre af redningstjenestens stationer – Centrum, Hyllie og Jägersro.

Turen startede på Centrum, der er hovedbrandstation i Malmö. Stationen er blandt andet bestykket med sprøjte og drejestige. Derudover er stationen hjemsted for redningstjenestens dykkere og for en pumpe- og en skumbil, der indgår i et indsatskoncept ejet af oliebranchen i Sverige, til brug for indsats ved store olieindustribrande.

Stor skumbil til brug ved olieindustribrande. Køretøjet er en del af et koncept under SMC – Släckmedelscentralen, som faciliteres af bl.a. Räddningstjänsten Syd i Malmö. Foto: Tony Frimodt

Næste stop var brandstationen i Jägersro. Stationen ligger lidt øst for Malmö centrum. Her har man ikke mindre end to højderedningskøretøjer, nemlig en Magirus drejestige og en Bronto redningslift, begge på Scania chassiser. Scania chassiser er i øvrigt et gennemgående tema hos Räddningstjänsten Syd.

Bydelen Jägersro er også hjemsted for en af Sveriges største væddeløbsbaner – Derbybanan Jägersro – der underholder heste- og spilleinteresserede folk med trav- og gallopløb.

Station Jägersro har både drejestige og Bronto redningslift i remisen. Foto: Tony Frimodt

Vi galloperede videre til brandstationen i Hyllie, tæt ved tilkørslen til Øresundsbroen. Stationen er redningstjenestens kemistation og betjener sig derfor, ud over sprøjte, drejestige og tankvogn af forskellige kemikøretøjer. En af redningstjenestens yttre befäl – indsatsledere – bor ligeledes på stationen, der også dele adresse med SOS Malmö (alarm- og vagtcentral).

Räddningstjänsten Syd betjener sig af i alt 14 stationer, 6 døgnbemandende, 7 deltidsbemandende og 1 frivillig.

Tak til Räddningstjänsten Syd for deres gæstfrihed og for hjælp med at vise køretøjer frem.

Følg Räddningstjänsten Syd på Facebook

Målekøretøj på Mercedes-Benz Sprinter til brug for bl.a. kemiindsatser. Foto: Tony Frimodt
Scania sprøjte, station Hyllie. Samme type sprøjte findes Centrum og Jägersro. Foto: Tony Frimodt

På besøg hos Odense Brandvæsen

En af Odense Brandvæsens fire Scania sprøjter, første sprøjten på station Åsumvej. Foto: Tony Frimodt

Fyn er fin. Det fik 12 medlemmer syn for på denne solbeskinnede søndag, hvor foreningen besøgte Odense Brandvæsen på stationerne Åsumvej og Bolbro.

Der var engang hvor man i den fynske hovedstad var et Volvo-brandvæsen. Sådan er det ikke mere. I dag har man kastet sin kærlighed på Scania. Alle de store biler, med undtagelse af et par Volvo tankvogne og en enkelt Iveco lastbil, er Scania.

På station Åsumvej, der er hovedbrandstation – og hjemsted for brandvæsenets døgnbemandede vagtcentral, er der rigeligt at gå i gang med, hvis man skal fotografere … eller vaske biler.

På dagen for vores besøg, kunne man mønstre tre sprøjter, tre tankvogne, to drejestiger, en pioner/miljøvogn, en slangetender, en dykkervogn med båd på trailer, to færdselsvogne og et kroghejskøretøj. Ganske inponerende.

Alt blev kørt frem til fotografering. Man må beundre den fynske tålmodighed.

Efter dette orgie af køretøjer kørte medlemmerne videre til den lille station Bolbro.

Her var fotoseancen hurtigt overstået. Stationen kunne på dagen fremvise et stk. Scania P310 sprøjte, MR4, med Roenbauer opbygning.

Afslutningsvis kan det nævnes, at der på station Åsumvej er 6 mand på døgnvagt, samt en på vagtcentralen. På station Bolbro er der fire mand på døgnvagt. Stationen var tidligere deltidsbemandet.

Tak til Odense Brandvæsen for gæstfrihed og for hjælp med fremvisning af de mange køretøjer.

Et ganske imponerende køretøj. Treakslet tankvogn – på Scania chassis og opbygget af GKV i Gråsten. Foto: Tony Frimodt
S1, en af to identiske Metz drejestiger – på Scania chassis. Foto: Tony Frimodt
Odense Brandvæsen T2, slangetender på Mercedes-Benz GD. Foto: Tony Frimodt
Dykkervogn på Mercedes-Benz Sprinter D212 med Valiant DR-570 Rhib på trailer. Foto: Tony Frimodt
MR4 dagens sprøjte på station Bolbro. Foto: Tony Frimodt

Sidste besøg hos Vestegnens Brandvæsen

Tankvogn med Ziegler opbygning og nyt forsøgs design. Foto: Tony Frimodt

Søndag d. 12. april 2015 besøgte foreningen Vestegnens Brandvæsen. Fra d. 1. januar 2016 bliver brandvæsenet en del af det nye store beredskab, Hovedstadens Beredskab. Det blev således foreningens sidste besøg hos brandvæsenet.

Medlemmerne havde på dagen mulighed for at fotografere hele vognparken, der bestod af to autosprøjter, to miljøvogne, to tankvogne, en redningslift, en drejestige og to servicevogne.

Bronto redningslift med det klassiske Vestegnens Brandvæsen design. Foto: Tony Frimodt
Glostrup F1, miljøvogn næsten ny VW Crafter. Foto: Tony Frimodt
Glostrup M1, den ene af to Floby sprøjter ved Vestegnens Brandvæsen. Foto: Tony Frimodt
Glostrup S1, Magirus drejestige på Scania 94 chassis. Foto: Tony Frimodt

Vestegnens Brandvæsens historie kort

1. januar 1916: Glostrup Brandkorps bliver oprettet og har til huse i et lille sprøjtehus. Der er tilknyttet 15 brandfolk.

1927: Brandkorpset modtager sin første motorsprøjte. En ny brandstation indrettes i en længe på Glostrup Bryggeri, der lå på hjørnet af hovedvejen og Glostrup Gade (i dag en sti gennem Rådhusparken, der ender ved Kildevældets Allé).

3. december 1949: Den nuværende brandstation i Glostrup indvies.

1951: Der indgås slukningsoverenskomst med Brøndbyerne.

1. april 1963: Glostrup Brandkorps ændrer navn til Glostrup Brandvæsen I/S.

1964: Der indgås slukningsoverenskomst med Herstederne (senere Albertslund).

April 1972: Station nummer to, Strandens brandstation, etableres på Gammel Køge Landevej, på den gamle Avedøre Flyveplads. Det sker for bedre at kunne dække udrykningsområdet i Brøndbyerne.

1. april 1974: Det fælleskommunale Vestegnens Brandvæsen etableres som et samarbejde mellem kommunerne Albertslund, Brøndby og Glostrup.

1979: Strandens Brandstation flytter til nye og større lokaler, på samme adresse, på den tidligere flyveplads.

1. januar 1986: Hvidovre Kommune træder ind i Vestegnens Brandvæsen. Kommunen har indtil da haft overenskomst med Københavns Brandvæsen (Dæmningens Brandstation).

1. januar 1987: Rødovre Kommune træder som den femte vestegnskommune ind i Vestegnens Brandvæsen. Man har siden 1931 haft overenskomst med Falck, der havde station på Roskildevej i Rødovre.

1994: Der opføres en ny brandstation på Avedøre Havnevej i Hvidovre, som erstatter Strandens Brandstation.

1. januar 2016: Vestegnens Brandvæsen bliver på sin 100 års fødselsdag en del af Hovedstadens Beredskab, sammen med Dragør Brandvæsen, Frederiksberg Brandvæsen og Københavns Brandvæsen.

Tak til mandskaberne i Hvidovre og Glostrup for deres gæstfrihed og ikke mindst for hjælp med at køre biler frem til fotografering.

Hvis du er interesseret i Avedøre Flyveplads historie, kan du læse mere her

Generalforsamling d. 1. marts 2015 – Vordingborg

Vordingborg M1, Volvo FL 290 med Wiss opbygning. Foto: Tony Frimodt

Søndag d. 1. marts 2015 afholdt Dansk Selskab for Brandkøretøjer ordinær generalforsamling. Det foregik på Sydsjælland hos Vordingborg Brandvæsen, der havde stillet et lokale til rådighed, så generalforsamlingen kunne afvikles på brandstationen.

Vordingborg Brandvæsen har siden 2011 boet på den tidligere Falckstation på Haminavej, som kommunen købte, efter at det i 2010 så ud til at Falck ville tabe sin ambulancekontrakt til det svenske Samaritten. Det skete som bekendt ikke og i dag lejer Falck lokaler på stationen til sine to ambulancer og mandskab.

Efter generalforsamlingen, der blev afviklet i god ro og orden, kørte mandskabet beredvilligt køretøjer frem, så foreningens medlemmer kunne fotografere.

Tak til mandskabet i Vordingborg for deres gæstfrihed og for hjælp med at vise køretøjer frem.

Vordingborg Brandvæsens (materiel)historie kort

1. juli 1911: Vordingborg Kommunale Brandvæsen etableres. Man havde fra starten tre stationer, nemlig Vordingborg, Masnedsund og Nyråd. Bemandingen var: 1 brandinspektør, 3 assistenter, 2 underassistenter og 26 brandmænd. Slukningsmateriellet bestod af håndsprøjter, der kunne fremføres på hestevogne. Materiellet blev opbevaret i et sprøjtehus, som lå på Slotstorvet.

31. oktober 1934: Brandvæsenet anskaffer sin første automobilsprøjte, opbygget på et Ford A chassis. Samtidig flytter brandstationen til nye og større lokaler på Kirketorvet.

1946: Brandvæsenet modtager sin anden automobilsprøjte, på et brugt Volvo chassis årgang 1937, med opbygning af firmaet H. Meisner Jensen. Chassiset havde hidtil kørt som grissebil i Ringsted området. Den nye opbygning bestod blandt andet af 800 l vandtank og et Schrøder-Van Deurs skumanlæg.

1957: Brandvæsenet modtager sin første slangetender på Dodge Power Wagon. Køretøjet var pakkt med 1200 m b-slanger for kørende udlægning, frontpumpe samt påhængssprøjte. Vognen indgår ikke længere i udrykningen, men er bevaret i brandvæsenets regi og fremstår køreklar.

1960: Kommunen erhverver ejendommen Valdemarsgade 100 og indretter brandstation og vagtcentral i lokalerne, der siden 1920 har været anvendt til autoværksted.

1963: Brandvæsenet anskaffer radiomateriel til kommunikation mellem vagtcentral og køretøjer. Den døgnbemandede vagtcentral udbygges.

1964: Brandvæsenet modtager en ny automobilsprøjte på et Chevrolet chassis, opbygget og leveret af firmaet H. Meisner Jensen.

Ca. 1970: Den første tankvogn anskaffes. Der var tale om en tidligere oliebil, opbygget på et Bedford chassis og med 7000 l tank. Samtidig bestilles en ny automobilsprøjte på Mercedes-Benz 1113 chassis med Ziegler opbygning. Dette køretøj kom sidenhen til Nordsjællands Brandvæsen, som M7, og blev i en kort periode udlånt til Søllerød Hørsholm Brandvæsen.

1975: Brandvæsenet indkøber en Mercedes-Benz (Düsseldorfer) lastbil med mandskabskabine og åbent lad, til brug for bl.a. uheld med farlige stoffer. Køretøjet benyttes også af det kommunale civilforsvar,

1986: Bedford tankvognen fra 1970 udskiftes med en nyere Bedford tankvogn også med en fortid som oliebil.

1987: Der anskaffes en ny automobilsprøjte på Mercedes-Benz 1117 chassis, leveret og opbygget af firmaet H. Meisner Jensen. Vognen er i dag stationens 2. sprøjte.

2000: Brandvæsenet anskaffer en ny autosprøjte på Scania 114G 340 chassis med Autokaross opbygning. Den erstatter Mercedes-Benz 1113 sprøjten fra 1970, der i den forbindelse kommer til Brandskolen i Helsingør.

Scania tankvogn med Autokaross opbygning. Køretøjer et årgang 2005. Foto: Tony Frimodt

2005: Brandvæsenet anskaffer en ny tankvogn på Scania 94D 260 chassis med Autokaross opbygning. Vognen er stadig stationens primære tankvogn. Samme år anskaffen en ny Mitsubishi Outlander indsatsledervogn samt en ny redningsbåd.

Mercedes-Benz Sprinter redningsvogn, anskaffet i 2008 i forbindelse med at Redningsberedskaberne overtog opgaven med bl.a. frigørelse. Foto: Tony Frimodt

2008: En ny redningsvogn anskaffes, efter at ansvaret for bl.a. frigørelsesopgaver overgår til redningsberedskaberne. Køretøjet er en Mercedes-Benz Sprinter, høj og lang, som stadig er i drift.

Lidt bleg - miljøvogn på Mercedes-Benz Sprinter. Foto: Tony Frimodt

2010: Der anskaffes en ny miljøvogn på Mercedes-Benz Sprinter 516 CDI med alukasse – opbygget af firmaet Brdr. Plagborg A/S – og Zepro læsselift.

Metz redningslift - den ene af kun to i Danmark. Denne på Mercedes-Benz Econic chassis. Foto: Tony Frimodt

2011: Brandvæsenet anskaffer sit første højderedningskøretøj. Der er tale om en Metz redningslift på et Mercedes-Benz Econic chassis. Køretøjet er et demo-køretøj og leveres af RK Brand & Teknik i Ringe.

15. januar 2013: Under udrykning – på vej til færdselsuheld på Farøbroen – forulykker Vordingborgs Scania autosprøjte og totalskades. Det lykkes, med hjælp fra RK Brand & Teknik, at skaffe en midlertidig sprøjte, en Scania P360 CP28 med Rosenbauer ES opbygning, som anvendes i ca. fire måneder. Man ender dog med at gå en helt anden vej og købe den nuværende sprøjte M1, en Volvo FL 290 med Wiss opbygning af Hauberg Tecnique.

Kør-selv-tur d. 4. maj 2014 – Ballerup og Taastrup

Ballerup M1, Scania 94D 300 med opbygning af SAWO. Foto: Henning Svensson

Billederne her er fra foreningens tur til brandvæsenerne i Ballerup og Taastrup, søndag d. 4. maj 2014. Begge stationer, der drives af Falck, er bemandede med både døgn- og deltidsmandskab.

Ballerup Brandvæsen bor lige ved det, der i folkemunde kaldes “Chokoladekrydset”. Det er der Ring 4 krydser Ballerup Boulevard. Navnet er naturligvis affødt af at Tom’s Chokoladefabrikker ligger på det modsatte hjørne.

S1, Metz redningslift på Scania P310 chassis. Foto: Henning Svensson

I Ballerup dækkes brandudrykningen af et døgnvagthold på 1+5 og suppleres med deltidsbrandfolk, der bemander 2. udrykningen. Man slukker i egen kommune samt, efter aftale, i dele af Egedal og Furesø kommuner.

Stationen betjener sig af to autosprøjter (M1, M2), en Metz redningslift (S1), to tankvogne (V1, V2) og en stor miljøvogn (I1). Desuden er der placeret ambulancer og autohjælpskøretøjer mv. på stetionen.

To generationer autosårøjter siden om side. Taastrup M2 og M3. Foto: Henning Svensson

Det formelle navn for brandvæsenet i Taastrup er: Høje-Taastrup, Ishøj, Vallensbæk Brandvæsen, svarende til de tre kommuner man dækker. Det sker med et døgnvagthold på 1+5 og suppleres med deltidsbrandfolk, der bemander 2. udrykningen.

Stationen betjener sig af to autosprøjter (M1, M2), en drejestige (S1), to vandtankvogne (V1, VM1) og en stor miljøvogn (I1). Derudover er der placeret ambulancer og autohjælpskøretøjer mv. på stationen.

Lidt af et tilløbsstykke var Taastrups flotte gamle Dodge vagtsprøjte (M3). Den ejes i dag af brandmandsklubben og fremstår driftklar.

Mange tak til mandskaberne i Ballerup og Taastrup for deres gæstfrihed og for hjælp med at køre biler frem.

Ballerup Bladet bragte i april en artikel om Ballerup Brandvæsen

Taastrups ene tankvogn, VM1, på Scania P320. Foto: Henning Svensson
Stor miljøvogn på Scania P320 med opbygning af GKV. Foto: Henning Svensson

Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere