Kør-selv-tur d. 23. juni 2013

Scania 94-300 sprøjte i Lunderskov. Foto: Henning Svensson

Sankt Hans aftens dag besøgte foreningen Kolding Brandvæsen. Vi havde i den forbindelse lejlighed til at fotografere køretøjer på brandstationerne i Lunderskov, Vamdrup, Stepping, Tyrstrup, Aller samt hos Frivilligenheden i Kolding.

Selvom det var en temmelig regnfuld dag, hvor solen kun lejlighedsvis kiggede frem, lykkedes det os at få skudt nogle fine billeder af de mange forskellige køretøjer vi så. Det var en spændende blanding af både ældre og helt nye køretøjer.

Vognparken på station Vamdrup. Foto: Henning Svensson
Tanksprøjte på Mercedes-Benz på station Stepping. Foto: Henning Svensson
Station Tyrstrup. Foto: Henning Svensson
Brandstationen i Aller. Foto: Henning Svensson
Sprøjten i Aller på Mercedes-Benz 1117, tidligere M14 ved Københavns Brandvæsen. Foto: Henning Svensson
Iveco sprøjte ved Frivilligemheden i Kolding. Foto: Henning Svensson

På tur til Frederikssund og Halsnæs

Kør-selv-tur til Frederikssund-Halsnæs Brand & Redningsberedskab. Her ses brandstationen i Frederiksværk, med blandt andet deres helt nye Mercedes-Benz Actros sprøjte. Foto: Henning Svensson

Søndag d. 19. maj 2013 besøgte foreningen Frederiksund – Halsnæs Brand & Redningsberedskab. Det blev til besøg på brandstationerne i Frederikssund, Frederiksværk, Slangerup og hos beredskabets frivillige.

Der var nok at se på. Ikke mindst to helt nye identiske Mercedes-Brenz 1841 Actros sprøjter med Rosenbauer AT3 opbygning, som kort forinden var blevet indsat på hhv. station Frederikssund og station Frederiksværk.

Tilbage i 2002, i foreningens begyndelse, besøgte vi Frederikssund, Frederiksværk, Hundested og Slangerup. På det tidspunkt var der tale om fire selvstændige kommuner, med hvert sit beredskab. Det ændrede sig i 2007 i forbindelse med kommunalreformen, hvor kommunerne Frederiksværk og Hundested blev til Frederiksværk-Hundested Kommune. Kommunen ændrede dog i 2008, efter en folkeafstemning, navn til Halsnæs kommune.

Også kommunerne Frederikssund, Slangerup, Skibby og Jægerspris, der alle havde egne brandvæsener, blev lagt sammen under navnet Frederikssund Kommune.

I 2009 valgte kommunerne Frederikssund og Halsnæs at etablere et fælles beredskab under navnet Frederikssund – Halsnæs Brand & Redningsberedskab.

Beredskabet betjener sig af stationer i Hundested, Frederiksværk, Jægerspris, Frederikssund, Skibby og Slangerup. Dertil kommer beredskabets frivillige, som holder til i egne lokaler i Slangerup.

Det nyeste brandkøretøj i Halsnæs Kommune. Mercedes-Benz 1841 Actros sprøjte med Rosenbauer AT3 opbygning. Et identidk køretøj er indsat i Frederikssund. Foto: Henning Svensson
Frederikssunds Bronto redningslift på Mercedes-Benz 1829 Econic. Foto: Henning Svensson
Sprøjten Slangerup, Mercedes-Benz 1829 årgang 2008 med SAWO opbygning. Foto: Henning Svensson
Frivilligenhedens køretøjer foran beredskabsgården. Foto: Henning Svensson

Du kan følge Frederikssund – Halsnæs Brand & Redningsberedskab på Facebook

Vi takker for gæstfriheden og håber at vi må vende tilbage på et senere tidspunkt, for at besøge de resterende stationer i beredskabet.

Generalforsamling d. 17. marts 2013 – Næstved

Stor redningsvogn med materiel til blandt andet tung frigørelse, højderedning. Foto: Henning Svensson

På Saint Patricks Day, søndag d. 17. marts 2013, afholdt Dansk Selskab for Brandkøretøjer ordinær generalforsamling. Det foregik denne gang på Sydsjælland, hos Næstved Brand & Redning.

Man havde venligt stillet stationens kantine til rådighed, så vi kunne afholde generalforsamling og efterfølgende fællesspisning på stedet. Foreningen havde til lejligheden entreret med brandvæsenets frivillige, der forestod tilberedning af en varm frokost. Som afslutning på dagen, var der arrangeret fotografering af stationens køretøjer.

Brandvæsenet blev etableret, som et organiseret og betalt brandkorps, d. 1. januar 1890. Den nuværende brandstation på Manøvej 25, blev indviet d. 8. oktober 1983. Bygningerne var indtil 1980 lagerhal tilhørende en jernhandel.

I forbindels med kommunalreformen i 2007 blev kommunerne: Fuglebjerg, Fladså, Holmegaard, Næstved og Suså sammenlagt under navnet Næstved Kommune. I samme forbindelse fik brandvæsenet sit nuværende navn.

Næstved M1 kører i dag primært som landsprøjte. Foto: Henning Svensson
Kroghejskøretøj. Man har pt. det viste lad, en containerbranddam med tilhørende pumpe samt en behandlingspladscontainer til rådighed. Foto: Henning Svensson
Næstved S1, brandvæsenets højderedningskøretøj. Bronto redningslift på Mercedes-Benz Actros chassis. Foto: Henning Svensson
M2, den ene af to identiske Mercedes-Benz Atego sprøjter med ROsenbauer AT2 opbygning. Den anden står i Fuglebjerg. Foto: Henning Svensson

I Fuglebjerg Kommune, der siden 1935 havde haft Falck brandvæsen, beholdt man brandstationen, nu som kommunal brandstation, men med stort set samme mandskab og et fuldt slukningstog bestående af sprøjte, tankvogn og slangetender.

I Suså Kommune, som også havde eget brandvæsen, og som tidligere havde samarbejdet med både Næstved og Ringsted Brandvæsener om stor slukningshjælp, fortsatte stationen som hjælpebrandstation med en sprøjte, nu under navnet station Herlufmagle.

Kommunerne Fladså og Holmegaard havde ikke tidligere haft eget brandvæsen. Man havde i stedet entreret med Næstved Brandvæsen. Dog stillede kommunerne med egne indsatsledere.

Brandstationen i Næstved er hovedbrandstation og hjemsted for vagtcentral, værksted, administration og specialer som redningsbåd, tung frigørelse, højderedning og kemi.

Tak til Næstved Brand & Redning for lån af lokaler og køretøjer.

Kør-selv-tur d. 10. juni 2012 – Lejre

Tankvogn på Mercedes-Benz 1622 med 11 m redningsstige på ryggen. Foto: Henning Svensson

Kalenderen viste sommer, denne søndag d. 12. juni 2012, men vejret var køligt, blæsende og overskyet. Foreningen var taget på besøg hos Lejre Brandvæsen og CPH Roskilde Airport Fire and Rescue – Brand- og redningstjenesten i Roskilde lufthavn.

Der var truffet aftale om at besøge begge Lejres brandstationer, som er benævnt Nord og Syd.

Tidligere var der tale om to selvstændige brandvæsener, nemlig Bramsnæs i nord og Hvalsø i syd, men som følge af kommunalreformen i 2007, hvor kommunerne Bramsnæs, Hvalsø og Lejre blev til Lejre Kommune, blev også de to brandvæsener slået sammen til Lejre Brandvæsen. Hidtil havde man i den gamle Lejre Kommune benyttet Roskilde Brandvæsen, der fortsat slukker i den nordøstlige del af den gamle kommune.

På station Nord betjener man sig af den ene af brandvæsenets to identiske Scania P320 autosprøjter, leveret i 2010 af Hauberg Tecnique og opbygget hos Wiss. Desuden to tankvogne, en på Mercedes-Benz 1824, årgang 198X med containertank og en Scania 92M tankvogn, årgang 1987. Stationen har ligeledes en nyere Iveco 65C18 pionervogn, der også fungerer som trækker for stationens redningsbåd.

Dagens andet stop, staion Syd, kører med den anden Scania P320 autosprøjte, en Mercedes-Benz 1622 tankvogn, årgang 1986 og en Land Rover Defender 110 slangetender, årgang 1987, med påhængspumpe.

Lejre Brandvæsen S1. Land Rover Defender slangetender med påhængspumpe Foto: Henning Svensson
Den ene af Lejre Brandvæsens to identiske Scania sprøjter. Foto: Henning Svensson
Skumtender 6, ex. Københavns Lufthavn Kastrup. Foto: Henning Svensson
Kun to måneder gammel. VW Tiguan indsatskederbil. Foto: Henning Svensson

Efter at have gennemfotograferet Lejre Brandvæsens køretøjer gik turen videre til Roskilde Lufthavn, hvor vi havde en aftale med Brand- og redningstjenesten på stedet.

Roskilde Lufthavns brandvæsen er deltidsbemandet, forstået således at mandskabet har andre funktioner i lufthavnen, når det ikke brænder eller der stilles til standby. Det kan være bagagehåndtering, vedligeholdelsesarbejde eller administrative opgaver.

I remisen holder to skumtendere, begge med en fortid i Københavns Lufthavn Kastrup. Den ene, 6’eren, er en Volvo F12, årgang 1992 med Fjeldhus (Norge) opbygning. Den anden, 7’eren, er en Volvo FL 420, årgang 1997 med Mopro (Norge) opbygning. Brandvæsenets indsatslederbil er så ny, som den kan være. Kun to måneder gammel ved vores besøg, en VW Tiguan fra april 2012.

Som en lile bonus fik foreningens medlemmer også lov at besøge tårnet samt et af forsvarets Hercules C130 transport fly. Alt i alt en rigtig god og spændende dag.

Tak til mandskabet ved Lejre Brandvæsen samt Roskilde Airport Fire and Rescue for deres gæstfrihed og for hjælp med at køre biler frem.

Kør-selv-tur d. 13. maj 2012 – Aarhus

Aarhus Brandvæsens eneste slangetender, Lystrups Toyota Hiace, årgang 1993. Foto: Henning Svensson

På en solrig søndag, d. 13. maj 2012, tog foreningen på sin første tur til Aarhus Brandvæsen. Vi havde lejlighed til at besøge hovedbrandstationen “Munkebakken”, havnestationen og deltidsstationen i Lystrup.

Aarhus Brandvæsen betjener sig af i alt fire stationer: Hovedbrandstationen, der er døgnbemandet, men som også har deltidsbrandfolk tilknyttet, havnestationen, der bemandes af døgnfolk fra hovedbrandstationen, Lystrup, som er deltidsbemandet og Falckgården, der er døgnbemandet og drives af Falck.

Der er nok at se på. På hovedbrandstationen, kaldet “Munkebakken” finder man blandt andet en næsten ny Magirus drejestige på Mercedes-Benz Econic chassis. Køretøjer blev indkøbt via et fælles drejestigeudbud for Aarhus Brandvæsen, Viborg Brandvæsen og Københavns Brandvæsen.

I 2010 modtog brandvæsenet to specialtendere til brug på oliehavnen. De to identiske køretøjer er opbygget af Rosenbauer i Østrig på fireakslede Scania chassiser og leveret via RK Brand & Teknik i Ringe, der er Rosenbauers agent i Danmark. Brandvæsenet har ved flere lejligheder måtte bekæmpe brande på oliehavnen og de nye specialtendere giver brandvæsenet bedre forudsætninger for at løse opgaven, hvis en brand igen skulle opstå.

Ny Magirus drejestige på Mercedes-Benz Econic chassis på Hovedbrandstationen. Bemærk at navnetrækket er stavet Aarhus Brandvæsen. Foto: Henning Svensson
Den meget karakteristiske lave og meget lange tankvogn på "Munkebakken"Foto: Henning Svensson
Specialtender 1 fotograferet på Aarhus Havn. Den er en af to identiske køretøjer, opbygget af Rosenbauer og leveret via RK Brand & Teknik i Ringe. Foto: Hennng Svensson
Station Lystrups køretøjer foran remisen. Lystru ligger nord for Aarhus. Foto: Henning Svensson

Vores tur til det østjyske sluttede på deltidsstationen i Lystrup, lidt nord for Aarhus. Her havde mandskabet kørt stationens biler frem, så vi kunne fotografere.

Tak til Aarhus Brandvæsen for deres gæstfrihed og for hjælp med at køre biler frem.

I februar 2009 bragte Århus Stiftidene en artikel om brande på oliehavnen

Aarhus eller Århus, hvad er rigtigt?

Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere