Kør-selv-tur d. 4. maj 2014 – Ballerup og Taastrup

Ballerup M1, Scania 94D 300 med opbygning af SAWO. Foto: Henning Svensson

Billederne her er fra foreningens tur til brandvæsenerne i Ballerup og Taastrup, søndag d. 4. maj 2014. Begge stationer, der drives af Falck, er bemandede med både døgn- og deltidsmandskab.

Ballerup Brandvæsen bor lige ved det, der i folkemunde kaldes “Chokoladekrydset”. Det er der Ring 4 krydser Ballerup Boulevard. Navnet er naturligvis affødt af at Tom’s Chokoladefabrikker ligger på det modsatte hjørne.

S1, Metz redningslift på Scania P310 chassis. Foto: Henning Svensson

I Ballerup dækkes brandudrykningen af et døgnvagthold på 1+5 og suppleres med deltidsbrandfolk, der bemander 2. udrykningen. Man slukker i egen kommune samt, efter aftale, i dele af Egedal og Furesø kommuner.

Stationen betjener sig af to autosprøjter (M1, M2), en Metz redningslift (S1), to tankvogne (V1, V2) og en stor miljøvogn (I1). Desuden er der placeret ambulancer og autohjælpskøretøjer mv. på stetionen.

To generationer autosårøjter siden om side. Taastrup M2 og M3. Foto: Henning Svensson

Det formelle navn for brandvæsenet i Taastrup er: Høje-Taastrup, Ishøj, Vallensbæk Brandvæsen, svarende til de tre kommuner man dækker. Det sker med et døgnvagthold på 1+5 og suppleres med deltidsbrandfolk, der bemander 2. udrykningen.

Stationen betjener sig af to autosprøjter (M1, M2), en drejestige (S1), to vandtankvogne (V1, VM1) og en stor miljøvogn (I1). Derudover er der placeret ambulancer og autohjælpskøretøjer mv. på stationen.

Lidt af et tilløbsstykke var Taastrups flotte gamle Dodge vagtsprøjte (M3). Den ejes i dag af brandmandsklubben og fremstår driftklar.

Mange tak til mandskaberne i Ballerup og Taastrup for deres gæstfrihed og for hjælp med at køre biler frem.

Ballerup Bladet bragte i april en artikel om Ballerup Brandvæsen

Taastrups ene tankvogn, VM1, på Scania P320. Foto: Henning Svensson
Stor miljøvogn på Scania P320 med opbygning af GKV. Foto: Henning Svensson

Generalforsamling d. 30. marts 2014 – Dæmningen

Så er generalforsamlingen i gang i lånte lokaler på Dæmningen. Foto: Henning Svensson

Søndag d. 30. marts 2014 afholdt Dansk Selskab for Brandkøretøjer ordinær generalforsamling. Det foregik denne gang i Valby, på Københavns Brandvæsens station Dæmningen. Her havde man venligt stillet et lokale til rådighed.

Der var truffet aftale om fotografering af køretøjer efter generalforsamlingen, men signalet gik hen mod afslutningen af generalforsamlingen og Dæmningen kørte til brand. Foreningens medlemmer måtte derfor nøjes med at fotografere de køretøjer, der stod i gården bag brandstationen. Sådan kan det gå. Vi kommer igen en anden gang.

Dæmningen K1, følgeskadebil på MAN LE 12.220. Foto: Tony Frimodt
Reserve røgtender på Mercedes-Benz 1324 med Rosenbauer opbygning. Foto: Henning Svensson
Tjenestebil på Citroen C 5. Foto: Henning Svensson
En afrigget ambulance. Hvad mon den skal... Foto: Henning Svensson

Station Dæmningen ligger på Hanstedvej i Valby, på grænsen til det man kalder Vigerslev, som er den vestlige del af Valby, mellem Harrestrup Å og Hvidovre.

Stationen, der er fra 1947 og dermed københavns Brandvæsens nyeste, huser også Brand & Redningsskolen samt brandvæsenets materieldepot. I perioden fra 1947 til 1977 var den ene af brandvæsenets – den gang – to røgtendere placeret på Dæmningen. Den anden var placeret på Hovedbrandstationen.

Dæmningen dækker primært adresser i Valby, Vanløse og Hvidovre og med omkring 350 årlige udrykninger er Dæmningen den mindst travle af brandvæsenets 8 stationer. Bemandinger er da også reduceret til seks mand, mod tidligere – før 2012 – otte.

Dæmningens vognpark består af autosprøjte (M7), drejestige (S7), fleksibel enhed FE (17) og følgeskadekøretøj (K1). Der er for tiden ingen ambulance placeret på stationen.

Tak til Københavns Brandvæsen for lån af lokaler.

Foreningens generalforsamling i 2013 foregik hos Næstved Brand & Redning

Studietur d. 14.-18. august 2013 – Hamburg

Velkommen til Hamburg. Ziegler skumtender, Feuerwehr Hamburg Airport. Foto: Henning Svensson

For tredje gang drog foreningen på Studietur. I dagene fra d. 14. til d. 18. august havde medlemmerne lejlighed til at besøge Feuerwehr Hamburg, Brandskolen, Beredskabspolitiet, Toldvæsenet, THW og lufthanvsbrandvæsenet. Det var anden gang foreningen besøgte hansestaden – første gang var i 2005.

Kl. 13.15 afgik tre biler fra rastepladsen i Karlslunde – syd for København. Vi havde valgt at køre via Storebælt, da dette samlet set var den billigste løsning. Kl ca. 18.00 var vi fremme på hovedbrandstationen hvor vi blev modtaget af vores vært Claus Tiedemann fra Feuerwehr Hamburg. Claus gav en kort præsentation af byen, brandvæsenet og museumsforeningen. Herefter blev vi indkvarteret på hovedbrandstationen, i klublokalerne “Rote Hahn” – Den røde hane.

Et både specielt og interessant køretøj - trappevogn på MAN ved brandvæsenet i Hamburgs lufthavn. Foto: Henning Svensson

Lidt om Feuerwehr Hamburg

Brandvæsenet i Hamburg har eksisteret som et organiseret brandvæsen siden man i 1809 oprettede Freiwilllige Feuerwehr Hamburg – et frivillligt brandværn. I 1872 etableredes Berufsfeuerwehr Hamburg, altså et brandvæsen med fast bemandede stationer og aflønnet personale.

Den dag i dag består brandvæsenet fortsat af både fast bemandede- og frivillige brandstationer. Ligeledes har man et Jugendfeuerwehr, et ungdomsbrandkorps og d. 1. januar i år etableredes et Kinderfeuerwehr – altså et børnebrandkorps – for børn, der endnu er for unge til at deltage i Ungsomsbrandkorpset. Både Kinder- og Jugendfeuerwehr er spejderlignende fritidstilbud til byens børn og unge og de to korps har tilsammen omkring 1000 medlemmer.

Fra 20 fuldtidsbemandende- og ca. 80 frivillige stationer rykker Feuerwehr Hamburg ud til brand, redning og miljøuheld samt akut opstået sygsom og tilskadekomst. Hvert år køres der ca. 12.000 brandudrykninger, 22.000 miljø- og redningsopgaver og 250.000 ambulanceture.

Turens program

Torsdag d. 15. august:

  • Fælles morgenmad i Rote Hahn
  • Feuer- und Rettungswache 22 Berliner Tor (hovedbrandstationen)
  • Feuer- und Rettungswache 25 Billstedt (brandstation med en del specialkøretøjer)
  • Feuerwehrschule (brandskolen)
  • Fælles frokost i kantinen på brandskolen
  • Technikzentrum, Grossmannstrasse (brandvæsenets materielafdeling og værksted)
  • Zollamt, Zweibrückenstrasse (toldvæsenets køretøjer)
  • Feuerwache Elbtunnel-Süd
  • Technik- und Umweltwache 32 Wilhelmsburg (pionerstation)
  • Freiwillige Feuerwehr 3926 Eissendorf
  • Feuer- und Rettungswache 31 Harburg
Feuerwehr Hamburg, stor kommandovogn på Mercedes-Benz O 550 fotograferet i gården bag hovedbrandstationen F22 Berliner Tor. Foto: Henning Svensson
Der er gang i overtændingscontaineren på brandskolen i Hamburg. Foto: Henning Svensson
Eksempler på todlvæsenets køretøjet. Vognparken minder til forverksling om politiets køretøjer. Foto: Henning Svensson
Elbtunnel brandstation syd. Mercedes-Benz tunnelsprøjte og i baggrunden ses stationens lette redningsvogn på Volvo stationcar, holdende i remisen. Foto: Henning Svensson
Et imponerende køretøj. 53 m Bronto redningslift. Hjemmehørende på station F22, brandvæsenets teknik- og miljøstation. Foto: Henning Svensson

Fredag d. 16. august:

  • Fælles morgenmad i Rote Hahn
  • Feuer- und Rettungswache 23 Barmbek (en af de travleste stationer i Hamburg)
  • Bundeswehrkrankenhaus (forsvarets hospital med lægeambulancer og helikopter)
  • Polizeipräsidium / Bereitschaftspolizei (beredskabspolitiet med bl.a. de nye vandkanoner)
  • Fælles frokost i kantinen hos politiet
Stor akutlægerbil på Mercedes-Benz Atego i Bundeswehrs karakteristiske gule farve. Foto: Henning Svensson
Mobil vandkanon på Mercedes-Benz Actros hos beredskabspolitiet i Hamburg. Foto: Henning Svensson

Lørdag d. 17. august:

  • Fælles morgenmad i Rote Hahn
  • Technisches Hilfswerk, Ortsverband Hamburg-Nord (“statens pionertjeneste” THW)
  • Frokost i nærheden af Eppendorf
  • Freiwillige Feuerwehr 1951 Eppendorf
  • Freiwllige Feuerwehr 1955 Alsterdorf
  • Feuer- und Rettungswache 16 Alsterdorf
  • Hamburger Feuerwehr-Historiker, Museumskøretøjer
  • Freiwillige Feuerwehr 2918 Wandsbek-Marienthal
  • Fælles afslutningsmiddag på ”Factory Hasselbrook”
THW materielvogn med rednings- og bjergningsmateriel. Foto: Henning Svensson
På vej hjem var vi et smut forbi Frewillige Feuerwehr Oststeinbek i Slesvig Holstein. Her betjener man sig bl.a. af en Magirus Multistar på Scania chassis. Foto: Henning Svensson

Søndag formiddag gik turen igen mod Danmark – i den grad en oplevelse rigere.

Mange tak til Claus Tiedemann, til Feuerwehr Hamburg og de mange andre, som tog imod os.

Foreningens tur til Hamburg i 2005 er beskrevet i medlemsbladet Vi melder fra! Nr. 4 fra samme år

Kør-selv-tur d. 23. juni 2013

Scania 94-300 sprøjte i Lunderskov. Foto: Henning Svensson

Sankt Hans aftens dag besøgte foreningen Kolding Brandvæsen. Vi havde i den forbindelse lejlighed til at fotografere køretøjer på brandstationerne i Lunderskov, Vamdrup, Stepping, Tyrstrup, Aller samt hos Frivilligenheden i Kolding.

Selvom det var en temmelig regnfuld dag, hvor solen kun lejlighedsvis kiggede frem, lykkedes det os at få skudt nogle fine billeder af de mange forskellige køretøjer vi så. Det var en spændende blanding af både ældre og helt nye køretøjer.

Vognparken på station Vamdrup. Foto: Henning Svensson
Tanksprøjte på Mercedes-Benz på station Stepping. Foto: Henning Svensson
Station Tyrstrup. Foto: Henning Svensson
Brandstationen i Aller. Foto: Henning Svensson
Sprøjten i Aller på Mercedes-Benz 1117, tidligere M14 ved Københavns Brandvæsen. Foto: Henning Svensson
Iveco sprøjte ved Frivilligemheden i Kolding. Foto: Henning Svensson

På tur til Frederikssund og Halsnæs

Kør-selv-tur til Frederikssund-Halsnæs Brand & Redningsberedskab. Her ses brandstationen i Frederiksværk, med blandt andet deres helt nye Mercedes-Benz Actros sprøjte. Foto: Henning Svensson

Søndag d. 19. maj 2013 besøgte foreningen Frederiksund – Halsnæs Brand & Redningsberedskab. Det blev til besøg på brandstationerne i Frederikssund, Frederiksværk, Slangerup og hos beredskabets frivillige.

Der var nok at se på. Ikke mindst to helt nye identiske Mercedes-Brenz 1841 Actros sprøjter med Rosenbauer AT3 opbygning, som kort forinden var blevet indsat på hhv. station Frederikssund og station Frederiksværk.

Tilbage i 2002, i foreningens begyndelse, besøgte vi Frederikssund, Frederiksværk, Hundested og Slangerup. På det tidspunkt var der tale om fire selvstændige kommuner, med hvert sit beredskab. Det ændrede sig i 2007 i forbindelse med kommunalreformen, hvor kommunerne Frederiksværk og Hundested blev til Frederiksværk-Hundested Kommune. Kommunen ændrede dog i 2008, efter en folkeafstemning, navn til Halsnæs kommune.

Også kommunerne Frederikssund, Slangerup, Skibby og Jægerspris, der alle havde egne brandvæsener, blev lagt sammen under navnet Frederikssund Kommune.

I 2009 valgte kommunerne Frederikssund og Halsnæs at etablere et fælles beredskab under navnet Frederikssund – Halsnæs Brand & Redningsberedskab.

Beredskabet betjener sig af stationer i Hundested, Frederiksværk, Jægerspris, Frederikssund, Skibby og Slangerup. Dertil kommer beredskabets frivillige, som holder til i egne lokaler i Slangerup.

Det nyeste brandkøretøj i Halsnæs Kommune. Mercedes-Benz 1841 Actros sprøjte med Rosenbauer AT3 opbygning. Et identidk køretøj er indsat i Frederikssund. Foto: Henning Svensson
Frederikssunds Bronto redningslift på Mercedes-Benz 1829 Econic. Foto: Henning Svensson
Sprøjten Slangerup, Mercedes-Benz 1829 årgang 2008 med SAWO opbygning. Foto: Henning Svensson
Frivilligenhedens køretøjer foran beredskabsgården. Foto: Henning Svensson

Du kan følge Frederikssund – Halsnæs Brand & Redningsberedskab på Facebook

Vi takker for gæstfriheden og håber at vi må vende tilbage på et senere tidspunkt, for at besøge de resterende stationer i beredskabet.

Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere