En våd dag på Sydsjælland og Møn

Af: Tony Frimodt

Præstøs Volvo FL-sprøjte i silende regn foran den nye brandstation. Foto: Tony Frimodt

Det var en ualmindelig våd dag, søndag d. 25. maj – som det også fremgår af nogle af billederne. Foreningen var på fototur hos Midt og Sydsjællands Brand & Redning i Præstø, Stege og Næstved. Trods det våde vejr var humøret højt og alle kamera blev flittigt brugt.

Dagen startede i Præstø, hvor stationens to brandkøretøjer, en Volvo FL 280 sprøjte med Ziegler opbygning og en MAN TGM 18.290 tankvogn opbygget på Falcks centralværksted, blev kørt frem til fotografering. Der var naturligvis også lejlighed til at stille spørgsmål vedrørende køretøjer og station. Med til historien hører, at der også er stationeret en af Region Sjællands ambulancer på stationen, men den var (naturligvis) på gaden ved vores besøg.

Tv. HRSE på Mercedes-Benz Sprinter 4×4, brandvæsenets højderedningsenhed. Th. Tanksprøjte på MAN TGM 18.290. Foto: Tony Frimodt

Med Præstø afviklet gik turen videre, en halv times kørsel, til Stege på Møn. Her blev vi taget imod at brandstationslederen, der fortalte og viste køretøjer frem. I Stege holder brandvæsenets højderedningskøretøj, en Mercedes-Benz Sprinter 4×4.

Køretøjet dækker hele brandvæsenets slukningsområde, men anvendes navnlig ved ulykker på og ved Møns klint. Køretøjet er desuden forsynet med let frigørelsesværktøj, frontspil, en super-HT med tilhørende 400 liters vandtank og bemandes med en holdleder og to brandfolk.

I Stege betjener man sig desuden af en tanksprøjte på MAN TGM 18.290 opbygget af Wiss, med 5000 liters vandtank og frontspil og en tankvogn på Volvo FL 280. Sidst men ikke mindst har man en redningsbåd på trailer.

Efter besøget i Stege gik turen nordpå til Næstved. Undervejs havde medlemmerne lejlighed til at holde frokost. I Næstved blev vi budt på kaffe og det blev aftalt hvordan fotoseancen skulle foregå.

Tv. Brandvæsenets nyeste sprøjte på Volvo FM/GKV. Th. Tilsvarende nyeste tankvogn på Volvo FM/Wiss. Foto: Tony Frimodt

Stationen i Næstved er ret godt bestykket med køretøjer. Blandt andet har man her brandvæsenets to nyeste køretøjer, en Volvo FM-sprøjte opbygget af GKV og leveret i 2024 samt en Volvo FM-tankvogn opbygget af Wiss og leveret i 2025.

Derudover betjener man sig af endnu en sprøjte på Mercedes-Benz 1329 Atego med Rosenbauer opbygning, en Mercedes-Benz 1832 Actros tankvogn med SAWO opbygning, en Bronto Skylift på Mercedes-Benz 1831 Actros, en tung redningsvogn på Mercedes-Benz 1022 Atego, en Land Rover 130 Defender slangetender/bådtrækker samt en Zodiac redningsbåd. Dertil komme et indsatslederkøretøj og diverse færdselsvogne.

Brandstationen i Næstved er som udgangspunkt deltidsbemandet, men man har et autoværksted på stationen, som leverer mandskab i dagtimerne, så sprøjten ofte kan afgå øjeblikkeligt. Brandvæsenets vagtcentral og administration bor ligeledes på stationen.

Mange tak Midt- og Sydsjællands Brand & Redning og til mandskabet i Præstø, Stege og Næstved for hjælp med at køre biler frem til fotografering.

Land Rover 130 Defender slangetender og bådtrækker med isbåd og Zodiac redningsbåd på Brenderup trailer. Foto: Tony Frimodt

Farvel til en Grand Old Man

Af: Redaktionen

Kai Andersen med foreningen på besøg hos Næstved Brand & Redning. Foto: Henning Svensson

Kai Andersen sov ind lørdag den 31. maj, og vi har mistet en god kammerat og et samlingspunkt. 

Kai var en aktiv og engageret brandbilentusiast til det sidste. Fra villaen i Tårnby holdt han sammen på entusiaster, nyheder og informationer. Hos Kai var der kaffe på kanden og han var altid villig til at hjælpe dem, der søgte viden og oplysninger. 

Brandbiler fyldte meget i Kais liv; De rigtige brandbiler, model-brandbilerne, som han med stor passion samlede på, og samværet og foreningslivet omkring interessen for brandbiler.  

Kai var medstifter af Redningshistorisk Forening, hvor han gennem årene spillede en meget væsentlig rolle. Han var medlem af bestyrelsen, og lagde adresse til foreningens virke. Efter en periode som næstformand valgte han at give plads til nye kræfter i bestyrelsen, og i stedet blive formand for den nystartede køretøjsgruppe. 

Da Redningshistorisk Forening blev nedlagt, videreførte Kai sit engagement i andre foreninger, som f.eks. Dansk Selskab for Brandkøretøjer og Falck Museets Venner. Her fortsatte han sit aktive virke, og gjorde altid sit for, at nytilkomne blev en naturlig del af fællesskabet.

Kais imponerende samling af modelbiler har gennem tiden vakt stor beundring blandt entusiaster. 

Han startede med at samle på modelbiler, da han gik ud af skolen. Der var mange kategorier af modelbiler i samlingen, men flest brandbiler. 

Da Falck Bladet for år tilbage bragte en artikel om Kai og hans samling, var samlingen på mange tusind biler. Hvor mange han egentlig fik samlet er uvist, men der blev føjet til hylderne til det sidste. 

Kai havde et helt særligt tilhørsforhold til Brand- og Redningstjenesten i Københavns Lufthavn. Han var i mange år med i brandmandsklubben der, og mange har mødt Kai, når han og vennerne i brandmandsklubben kørte den gamle Skumtender 4 rundt til træf og arrangementer. 

Også det tætte bånd til Ringe Karrosserifabrik betød meget for Kai. Det gav ham mange gode oplevelser og ture, og bilerne fra Fyn havde en særlig status ved Kai. 

Kai Andersen var en sand brandbilentusiast med hjertet på rette sted. Han var gennem alle årene et samlingspunkt for os alle. Tak for minderne, fællesskabet og det store engagement.

Hvil i fred.

Københavns Lufthavn fylder 100 år

CPH BOR skumtender 3 på Volvo FM12 6×6 årgang 2003 . Foto Kai Andersen

Mandag d. 20. april 1925 blev Kastrup Flyveplads officielt indviet. På åbningsdagen havde man tre ruter til henholdsvis Berlin, Hamborg og Amsterdam.

I vores medlemsblad nummer 29 beskrev vi i artiklen “Tilblivelsen af en brand- og redningstjeneste i Københavns Lufthavn” om den spæde start på lufthavnens brand- og redningstjeneste. Det var ikke uden udfordringer at etablere en effektiv brand- og redningstjeneste.

Vi ønsker Københavns Lufthavn tillykke med de 100 år 🇩🇰🎂🎉

Generalforsamling 2025

Af Tony Frimodt

Foreningens generalforsamling blev i år afholdt hos Hovedstadens Beredskab i Valby. Kl. 10.00, søndag d. 6. april, mødtes medlemmerne foran remisen ved Gearhallen, hvor HBRs Indsatsleder-Vest holder til. Her var der mulighed for at fotografere en række af HBR forskellige indsatslederkøretøjer. Til lejligheden var vagthavende Indsatsleder-Øst og assistent også mødt frem, så det var muligt at fotografere deres køretøj.

P-76, det ene af to indsatschefkøretøjer. Det andet er P-36. Foto: Claus Mortensen

P-201, Indsatsleder-øst, som kører fra hoved-brandstationen. Foto: Claus Mortensen

P-204, Indsatsleder-vest, som kører fra Gearhallen. Køretøjet er det ene af to identiske køretøjer. Det andet er P-205 Foto: Claus Mortensen

Efter fotosceancen indtog medlemmerne det stort mødelokale i Gearhallen, hvor Tim Ole Simonsen fra Hovdsteden Beredskab holdt foredrag om indsatsen ved branden på Børsen, som fandt sted for (næsten) nøjagtig et år siden, d. 16 . april 2024.

Foto: Jesper Lind Arpe

Dernæst fik medlemmerne en orientering om Hovedstadens Beredskabs Operationscenter, der har til huse i Gearhallen. Operationscenteret rummer bl.a. alarmcentral og vagtcentral. Efter orienteringen havde medlemmerne lejlighed til at opleve operationscenteret.

Dagens sidste punkt var generalforsamlingen, der som forventet forløb i god ro og orden. Her blev også foreningens aktivitetsplan for 2025 offentliggjort. Vi glæder os til at se jer til arrangementerne i 2025.

Mange tak til de fremmødte medlemmer. Tak til de vagthavende indsatsledere of assistent. Tak til Tim Ole Simonsen og til vagthavende holdleder på OPC og tak til Hovedstadens Beredskab for at tage imod os.

Ny bysprøjte i feriebyen Torremolinos

Af Steffen Lund og Tony Frimodt

Torremolinos nye bysprøjte på Mercedes-Benz Atego 1327F chassis med Ziegler-opbygning leveret af Flomeyca. Foto: Steffen Lund

Brandstationen i den Andalusiske by Torremolinos har netop modtaget en ny bysprøjte på Mercedes-Benz Atego 1327F chassis med Ziegler opbygning. Køretøjet er leveret af firmaet Flomeyca, som er Zieglers spanske samarbejdspartner.

Som det fremgår af billedet, er der tale om et meget kompakt køretøj. For de af os der er gamle nok til at kunne huske Københavns Brandvæsens “Damesko-sprøjter” kan det næsten føles som et gensyn.

Akselafstanden er blot 3310 mm og køretøjets bredde er 2300 mm. Sprøjten er baseret på en tidligere Ziegler-produktion af små sprøjter til brandvæsenet i Utrecht i Holland.

Trods det kompakte ydre, har man formået at få plads til seks brandfolk i Zieglers Z-Cab XL kabine, en kombineret høj- og lavtrykspumpe som yder op til 2000 l/min, en højtryksslangevinde (placeret over pumpen), 1600 liter vandtank, overtryksventilator, diverse værktøj herunder el-værktøj og naturligvis slanger og armaturer.

Torremolinos er fra 2025 blevet en del af “Consorcio Provincial de Bomberos de Málaga” – forkortet CPB, som er et fælleskommunalt brandvæsen, der dækker en række kommuner i Malaga-provinsen.

Af provinsens 103 kommuner er, med Torremolinos indtræden, 98 kommuner en del af det fælleskommunale brandvæsen CPB. Kommunerne Malaga, der er provinshovedstad, Benalmadena, Fuengirola, Marbella og Mijas har fortsat egne kommunale brandvæsener.

CPB blev etableret d. 18. maj 2008 ud fra et ønske om at opnå en mere standardiseret brand- og rednings-tjeneste i provinsen. I dag dækker man godt 90% af provinsens 7308 km2 store areal med næsten 800.000 indbyggere. Hele området er inddelt i 5 kørekredse, som bliver dækket af ca. 450 brandfolk fra 15 stationer.

Man har siden 2021 gennemført en stor køretøjsudskiftning og har blandt andet modtaget ni stk. bysprøjter, som den der er leveret til Torremolinos, i en 20 millioner Euro stor køretøjsinvestering. De ni bysprøjter blev leveret af Flomeyca og udgjorde den største samlede ordre i virksomhedens historie.

Torremolinos er blevet tildelt stationsnummer 6 og bliver en af CPB’s travleste stationer med ca. 800 udrykninger om året. Stationen har tilknyttet 45 brandfolk.

Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere