Månedens køretøj november 2018 – H. F. Nielsen

4x4 sprøjte opbygget af H. F. Nielsen i Haslev. Foto: Tony Frimodt

H. F. Nielsen i Haslev leverede i 1983 dette køretøj, en autosprøjte 16/8 på Mercedes-Benz 1017 4×4 med Ruberg R 30 LT-HT pumpe, til Næstved Brandvæsen. Vognen fik ved levering vognnummer NB2.

I en årrække kørte NB2 som første sprøjte fra brandstationen på Manøvej og siden som landsprøjte, for til sidst at tilgå brandvæsenets reserve.

I forbindelse med kommunalreformen i 2007 blev bl.a. Suså kommune indlemmet i Næstved kommune og således blev Suså Brandvæsen til Næstved Brand & Redning, station Herlufmagle.

Suså Brandvæsen havde hidtil betjent sig af bl.a. en DAF sprøjte med en fortid i Holland. Med omorganiseringen af brandvæsenet, blev NB2 flyttet til Hjælpebrandstationen i Herlufmagle og fik siden vognnummer NB M5.

I 2010 begyndte man at udskifte køretøjer i Næstved Brand & Redning. Der blev bl.a. indkøbt to nye Mercedes-Benz Atego1329 autosprøjter med Rosenbauer AT2 opbygning. De to køretøjer blev placeret hhv. i Næstved og Fuglebjerg.

I 2012 indkøbte man en fabriksny Rosenbauer tanksprøjte til Hjælpebrandstationen i Herlufmagle og M5 kom derfor retur til Hovedbrandstationen i Næstved, hvor den kørte som reservesprøjte og siden som Frivillig sprøjte, indtil den i 2017 blev afmeldt og udgik. Vognens videre skæbne er ikke redaktionen bekendt.

  • Beredskab: Næstved Brand & Redning
  • Station: Næstved
  • Køretøjstype: Autosprøjte
  • Fabrikat: Mercedes-Benz 1017 AF/36 4×4
  • Opbygning: H. F. Nielsen
  • Årgang: 1983
  • Foto: Tony Frimodt

Læs også om: Foreningens generalforsamling i 2013, der blev afholdt i Næstved

Kør-selv-tur- d. 7. oktober 2018 – HKB

Ny kronborgsprøjte på Mercedes-Benz Atego med Rosenbauer Compact Line opbygning. Foto: Claus Mortensen

I alt 10 medlemmer var mødt frem for at deltage på turen rundt til Helsingør Kommunes Beredskab – HKB. Vejret viste sig, trods årstiden, fra sin bedste side med blå himmel og sol.

Dagen startede på station Helsingør, hvor især den nye Kronborgsprøjte tiltrak sig en del opmærksomhed – og med rette. Den er den eneste af sin slags i Danmark, endnu. Sprøjten var ved vores besøg endnu ikke i drift, men mandskabet var i fuld gang med omskolingen, så den vil sikkert snart kunne ses i bybilledet.

En ny dykkervogn er også på vej til HKB, så det var formentlig ved at være sidste chance for se den nuværende. Vi håber at kunne bringe bileder af den nye bil på et senere tidspunkt.

Brandstationen i Helsingør. Foto: Claus Mortensen
Scania sprøjte, Espegærde. Foto: Claus Mortensen

Efter besøget i Helsingør kørte kolonnen til Espergærde, der råder over en sprøjte og en kassevogn. Stationens Scania sprøjte er ved at være gammel, så det forventes at den skal skiftes i nær fremtid.

Mercedes-Benz Atego, Rosenbauer AT3, Tikøb. Foto: Claus Mortensen

I Tikøb har de fået en terrængående sprøjte som erstatning for den tidligere, der måtte lade livet efter blot 8 måneder i drift. Den brændte simpelthen under indsats.

Stationen har ligeledes en Mercedes-Benz GD slangetender, med en fortid i Ringsted.

Scania tanksprøjte, Hornbæk. Foto: Claus Mortensen

Stationen i Hornbæk var dagens sidste stop og her fik vi bakset deres to køretøjer udenfor og linet op på den trange plads.

Alt i alt en fantastisk dag hos HKB. En stor tak til brandvæsenet for deres gæstfrihed og for hjælp med at køre biler ud til fotografering.

Læse om foreningens generalforsamling i 2011, der blev afholdt i Helsingør

Månedens køretøj oktober 2018 – Tokyo

Lille autosprøjte fra Tokyo Fire Department. Foto: Henning Svensson

I millionbyen Tokyo har man mange smalle gader. Derfor har man valgt et koncept med små sprøjter, der foruden mandskab kun medbringer vand, slanger og pumper.

Disse små sprøjter (L=5,70m / H=2,7m / B=1,90m) er pakket op ens på begge sider, så man kan parkere helt op til en væg, hvis det bliver nødvendigt. Køretøjet vejer 6,7 ton og er bemandet med seks brandfolk.

Sprøjten har kun en vandtank på 1000 l, men der medbringes en slangevogn, så man hurtigt kan udlægge slanger til nærmeste vandforsyning. Der er intet redningsudstyr på køretøjet.

Tokyo Fire Department (TFD) blev oprettet den 7. marts 1948 og er i dag verdens største bybrandvæsen.

Ved brug af 81 brandstationer og 18.408 ansatte dækker man et areal på 619 km2 med en befolkning på 9,4 millioner. De mange stationer er fordelt på i alt 10 distrikter.

Den samlede flåde pr. 2017 består af i alt 1974 enheder. Det drejer sig om: 251 ambulancer, 489 autosprøjter, 48 kemiske brandvogne, 86 redningsstiger, 93 kommandovogne, 29 redningsvogne, 9 brandbåde og 7 helikoptere.

I 2016 rykkede brandvæsenet ud til: 3982 brande, 777.382 ambulancekørsler (i gennemsnit 8,5 ture pr. ambulance pr. dag) og 21.980 redningsopgaver (heraf er 31% færdselsuheld).

  • Beredskab: Toyota Fire Department
  • Station: Alle
  • Køretøjstype: Autosprøjte
  • Fabrikat: Hino
  • Opbygning: –
  • Årgang: –
  • Foto: Henning Svensson

Læs også om et HSE-lignende køretøj fra Singapore Civil Defence Force

Månedens køretøj september 2018 – Baggårdslift

Vesterbros Baggårdslift S124. Foto: Claus Mortensen

Afløseren for de københavnske Bobcatstiger er Baggårdsliften, et sæt bestående af en lastvogn med autotransportlad og en baggårdslift på bælter.

På grund af en del baggårde i København, valgte man i 1993 at erstatte de gamle afprodsstiger fra 1970’erne med tre enheder af typen Bobcat. Køretøjerne blev bygget i samarbejde mellem Bobcat og Københavns Brandvæsen og indsat på Vesterbro og Fælledvej. En tredie var reserve.

Modellen var af typen Bobcat 753, hvorpå man satte en ekstra aksel. De blev fremført på en Mercedes Benz 1120L undervogn.

Da de to tilbageværende Bobcat stiger skulle udskiftes, så man sig omkring i Europa for at finde en afløser.

Afløseren blev fundet hos Räddningstjänesten Storgöteborg, der benyttede en Ommelift fremført på en Volvo FES300 undervogn.

Det blev besluttet at indkøbte to stk. magen til Göteborgs og sætte dem i drift på Vesterbro og Fælledvej.

Liften er ikke en decsideret redningslift, da den er for længe om at blive udpakket, men den kan anvendes som arbejdsplatform i forbindelse med slukning mm.

Man har valgt at beholde en af Bobcatstigerne, som reserve, indtil videre.

  • Beredskab: Hovedstadens Beredskab
  • Station: Fælledvej (S122/22) og Vesterbro (S124/24)
  • Køretøjstype: Baggårdslift/afprodsstige
  • Fabrikat: Volvo FL, Omme Lift
  • Opbygning: Vandborg Karosserifabrik, Omme Lift
  • Årgang 2015
  • Foto: Claus Mortensen

Læs også om foreningens tur til Göteborg i juni 2018

Månedens køretøj august 2018 – Boston

KME drejestige fra Boston. Foto: Henning Svensson

Denne måneds køretøj er en drejestige af typen “109-foot steel rear-mounted ladder” bygget hos KME og leveret til Boston Fire Department.

Boston Fire Department bestilte i 2012 tre identiske drejestiger. De andre to blev sat i drift som hhv. Ladder 18 og Ladder 29.

Ladder 17 er stationeret sammen med Engine 7 på brandstationen på Columbus Avenue 200.

Stationen åbnede d. 10. maj 1971. I den forbindelse flyttede Engine 26, Engine 7 og Ladder 17 fra deres gamle station på Broadway 194 i midtbyen til den nye station.

Engine 26 blev nedlagt d. 10. april 1981.

Engine 7 og Ladder 17 dækker områderne South End, Back Bay, Beacon Hill, Downtown og dele af South Boston.

Hvert år kører Engine 7 ca. 3800 udrykninger mens Ladder 17 kører ca. 4000.

Boston Fire Department dækkede i 2013 en areal på 473 square miles og med en befolkning på 574.283 indbyggere. Til det formål er der 34 brandstationer fordelt på 11 distrikter og en mandskabsstyrke på 1467 stk.

Man betjener sig af en række forskellige typer køretøjer (amerikanske betegnelser): 33 engine companies, 20 ladder companies, 2 rescue companies, 2 tower companies, 1 marine unit, 2 tunnel/confined space units, 2 brush fire units, 1 hazardous materials unit, 1 USAR unit, 1 special unit, 1 air supply unit, 1 rehabilitation unit, 1 mobile command unit, 1 mobile decon unit, 1 hydrant thawing unit.

  • Beredskab: Boston Fire Department
  • Station: Engine 7 & Ladder 17, Columbus Avenue.
  • Køretøjstype: Rearmount ladder (drejestige)
  • Fabrikat: KME
  • Opbygning: KME Aerialcat
  • Årgang: 2013
  • Foto: Henning Svensson

Læs også om et anden amerikansk brandkøretøj, Mayfield Village Fire Department Engive 612

Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere