Modelbyggemøde

Af Tony Frimodt

Sprøjte og Bronto redningslift på Mercedes-Benz Actros chassiser. Næstved Brand & Redning. Modelbyg: Jesper Lind Arpe. Foto: Tony Frimodt

Foreningens medlemmer var indbudt til at deltage i vores modelbyggemøde søndag d. 12. november på brandstationen i Hørsholm.

Arrangement var tænkt som en mulighed for at vise modelbiler frem, færdigbyggede såvel som modeller der stadig er under konstruktion. Flere medlemmer benyttede sig af muligheden og herunder kan du se billeder af nogle at de fremviste modelbiler.

Vi afholder jævnligt sociale arrangementer som dette, hvor medlemmerne over en kop kaffe kan få sig en snak om f.eks. modelbygning, brandvæsen og foreningen. Alle vores arrangementer annonceres løbende på vores medlemsforum.

Som en del af arrangementet viste Nordsjællands Brandvæsen sin store planspilby Hørsdal frem. Planspilbyen giver brandvæsenet, eventuelt i samarbejde med andre beredskaber, politi og ambulancetjeneste, mulighed for at øve indsatser, der på grund af størrelse og kompleksitet ikke er mulige at gennemføre i fuld skala. Herunder kan du se lidt stemningsbilleder fra Hørsdal, krydret med medlemmernes modelbiler.

Mercedes-Benz Sprinter lægebil. Berliner Feuerwehr, station Urban. Modelbyg: Jesper Lind Arpe. Foto: Tony Frimodt

Øverst Mercedes-Benz Sprinter dykkervogn. Helsingør Kommunes Beredskab. Nederst tv. Mercedes-Benz Vito (lang) indsats-leder Politi. Nederst th. VW indsatsledervogn. Helsingør Kommunes Beredskab. Modelbyg: Christian Aagaard. Foto: Tony Frimodt

Diverse køretøjer fra Hovedstadens Beredskab… Volvo sprøjte (røgtender), MAN dykkervogn, Mercedes-Benz kroghejs-køretøj, MAN sprøjte, MAN redningskran, Mercedes-Benz redningskran. Modelbyg: Steffen Lund. Foto: Tony Frimodt

Alarm til Hørsdal. Ild i lejlighed i fem etagers ejendom. Til lejligheden er forskellige køretøjer fra Hovedstadens Beredskab indsat. Foto: Tony Frimodt

Aftenstemning i Hørsdal. Ved hjælp af lys og lydeffekter, er det muligt at skabe forskellige stemninger og scenarier i Hørsdal. Foto: Tony Frimodt

Naturligvis er der også jernbane og en station i Hørsdal. Foto: Tony Frimodt

Eftermiddagstrafik i Hørsdal. Man kan fornemme overgangen fra industrikvarter til beboelsesområde. Foto: Tony Frimodt

Eftersøgning ved hjælp af dykkere i Hørsdal sø. Indsatsleder brand og indsatsleder politi samt politipatrulje og dykkervogn. Foto: Tony Frimodt

Bliv medlem af foreningen

På besøg hos Kalundborg Refinerys Beredskab i april 2026. Foto: Tony Frimodt

Hvis du vil være medlem af Dansk Selskab for Brandkøretøjer, bedes du udfylde formularen herunder. Udfyld venligst alle felter.

Medlemskab koster kr. 150,00 pr. kalenderår (foreningsåret 2026/2027) og giver adgang til alle foreningens arrangementer og fuld adgang til vores hjemmeside og medlemsforum.

Der kan forekomme brugerbetaling ved særlige arrangementer, f.eks. studieture til udlandet, det vil dog altid fremgå tydeligt af invitationen, hvis der kræves brugerbetaling til et arrangement.

Bemærk også at der næsten altid bliver fotograferet i forbindelse med foreningens arrangementer og at billeder fra arrangementerne kan blive offentliggjort på vores hjemmeside eller på sociale medier.

Foreningens baggrund og målsætning

Dansk Selskab for Brandkøretøjer blev stiftet d. 1. august 2000. Vores målsætning er at samle folk, unge som ældre, der interesserer sig for brand- og redningskøretøjer.

Foreningens medlemmer er en gruppe helt almindelige mennesker, der alle har det til fælles, at vi synes brand- og redningskøretøjer er spændende.

Selvom det er interessen for brand- og redningsberedskaberne og de mange forskellige køretøjer, som beredskaberne anvender der er hovedinteressen, deler medlemmerne også andre interesser så som fotografering, bøger, stofmærker og emblemer, modelbygning og meget andet.

Vores aktiviteter

Vi afholder i løbet af året forskellige aktiviteter, som medlemmerne kan deltage i. Det kan f.eks. være fotoudflugter, foredrag eller studieture til udlandet. Gennem årene har vi f.eks. besøgt:

  • 2005, Feuerwehr Hamburg og Polizeipräsidium Hamburg
  • 2010, Oslo Brann- og Redningsetat
  • 2013, Feuerwehr Hamburg samt Polizei Hamburg, Zoll Hamburg og Flughafenfeuerwehr Hamburg
  • 2018, Räddningstjänsten Storgöteborg
  • 2025, Feuerwehr Hamburg samt Bereitschaftspolizei Hamburg, Werkfeuerwehr Holborn, Werkfeuerwehr DB og THW

Derudover driver vi hjemmesiden brandkøretøjer.dk hvor interesserede kan læse om brand- og redningskøretøjer og om foreningens forskellige aktiviteter. Du kan også følge os på Facebook og Instagram.

Foreningen administreres af en bestyrelse, bestående af en formand, en kasserer, en sekretær og en suppleant. De er alle valgt af medlemmerne på den årlige generalforsamling. Bestyrelsen arbejder ulønnet.

Hvis du har spørgsmål vedrørende foreningen, medlemskab eller andet med relation til interesseområdet, så er du velkommen til at kontakte os. Tryk på “Kontakt os” øverst i menuen for at skrive til os

Vi skyder tusindvis af billeder …

Dette billede af Hørsholm M1 er skudt med et Samsung Digimax U-CA5. Foto Tony Frimodt

Næsten alle foreningens medlemmer fotograferer. Vi skyder tusindvis af billeder med alt fra mobiltelefoner og lommekameraer til avanceret professionelt udstyr – ikke mindst på vores kør-selv-ture.

Du behøver ikke at købe det nyeste og dyreste fotoudstyr for at være med. De fleste smartphones har i dag rigtig gode kameraer, der kvalitetsmæssigt ligger på niveau med digitale systemkameraer. Der er masser af mennesker, som udelukkende fotograferer med smartphonekamera.

Vil du gøre lidt mere ud af udstyret, findes der digitale kameraer i et utal af varianter, mærker og prisklasser. Spørg i din lokale fotobutik.

Dette billede af Københavns Brandvæsens I1 er skudt med et Samsung M310W. Foto Tony Frimodt

Hvordan man tager billeder af køretøjer, er i sidste ende et smags- og temperamentspørgsmål – ikke en videnskab. Det kommer i nogen grad an på hvad billederne skal bruges til. Skal de f,eks. bruges som grundlag for modelbygning, vil man typisk forsøge at fotografere fra så mange forskellige vinkler som muligt, forfra, bagfra, oppefra osv.

Er der derimod tale om opstillede billeder – som billederne herover – til brug for samlinger og fremvisning, vil de fleste vælge at skyde hhv. skråt forfra og skråt bagfra.

En tommelfingerregel er, at køretøjets front skal udgøre 1/3- og resten af køretøjet 2/3 af motivet. Men igen er det helt afhængigt af fotografens personlige smag. Nogle foretrækker mere af det ene og mindre af det andet.

Hvad foretrækker du?

Dette billede af Räddningstjänsten Syds Bronto redningslift er skudt med et Canon 60D/Sigma 17-70. Foto Tony Frimodt

Det der virkelig betyder noget, er vores fælles interesse

Et medlem fortæller: “Interessen for brand- og redningskøretøjer har jeg haft siden jeg var barn i 1970’erne, hvor jeg voksede op på Frederiksberg i hjertet af København.

Det er dog først inden for de seneste 15-20 år, at jeg mere systematisk er begyndt at fotografere køretøjer.

Jeg startede med at fotografere køretøjer – og alt muligt andet for den sag skyld, med et konventionelt kamera med film i. Jeg husker i dag ikke mærke og model, men det var absolut ikke noget særligt.

Mit første digitalkamera var et Samsung Digimax U-CA5 – det røde kamera på billedet herover. Det var et udmærket lille lommekamera, som dengang kunne købes for relativt få penge.

Da det efter nogle års brug var slidt op, købte jeg et nyt lommekamera. Denne gang valgte jeg et Samsung M310W. Jeg har det stadig og det virker upåklageligt.

Med tiden er jeg dog blevet lidt mere kræsen med hensyn til mine billeder. Jeg vil gerne have større indflydelse på den kreative side af fotograferingen – og ikke være bundet af lommekameraets auto-mode. Derfor købte jeg et brugt Canon EOS 60D med et tilhørende Sigma 17-70 mm objektiv (objektvet på billedet herover er dog et Canon 55-250 mm).

Mit aktuelle kamera er et Canon 6D MK ll, som er et fullframekamera. Jeg bruger næsten udelukkende et Canon 24-70 f/4 objektiv, som jeg synes er godt til bl.a. køretøjsfotografering og som i det hele taget dækker mit behov.

Man kan altid diskutere, om det ene kamera eller objektiv tager bedre billeder end det andet. En ting er dog sikkert. Det er ikke udstyret det kommer an på, når vi i foreningen tager på fotoudflugt. Det der virkelig betyder noget, er vores fælles interesse for at fotografere brand- og redningskøretøjer.”

Turen går til Lolland-Falster del 2

Af Tony Frimodt

Redningsvogn på MAN TGE med Rosenbauer opbygning. Station Nykøbing Falster. Foto: Claus Mortensen

Søndag d. 27. august tog vi igen på tur til Lolland-Falster Brandvæsen. Denne gang besøgte vi stationerne i Sakskøbing, Nykøbing Falster, herunder Frivilligenheden, Gedser, Stubbekøbing og Nørre Alslev.

Som vi omtalte i forbindelse med beskrivelsen af turens første del, er Lolland-Falster Brandvæsen i gang med en større køretøjsudskiftning, så vi havde igen lejlighed til at se både nye og gamle køretøjer.

Der skal lyde en stor tak til mandskabet ved Lolland-Falster Brandvæsen for deres gæstfrihed og for hjælp med at vise køretøjer frem.

Rosenbauer drejestige på MAN TGM 18.320 chassis. Station Nykøbing Falster. Foto: Claus mortensen

På besøg hos Frivilligenheden i Nykøbing Falster. Foto: Henning Svensson

Frivilligenhedens redningsvogn besigtiges. Vognen har en fortid hos Gloucestershire Fire and Rescue service i England. Den kom til Lolland-Falster i 2013. Foto: Henning Svensson

En typisk Falck tanksprøjte på MAN 18.284. Station Stubbekøbing. Foto: Claus Mortensen

En variant over samme tema… tanksprøjte på MAN LE 280. Station Gedser. Foto: Claus Mortensen

Lidt af en bamse. Tanksprøjte på MAN TGM 26.320 med opbygning af WISS og med 8500 liters vandtank. Station Nørre Alslev. Foto: Claus Mortensen

.. fra vores udsendte medarbejder

Af Tony Frimodt

Stor sprøjte på Scania, Samsø Redningskorps station Nordby. Foto: Henning Svensson

Foreningen har netop haft en delegation på Samsø. Fra vores udsendte medarbejder har vi modtaget disse billeder af diverse brand- og redningskøretøjer fra Samsø Redningskorps.

Samsø Redningskorps er et privatejet redningskorps, der opererer ud fra to stationer, en i Tranebjerg og en i Nordby. Redningskorpset leverer brandslukning, redning på land og til vands, akut ambulancekørsel, liggende sygetransport, autohjælp og meget andet til borgerne på Samsø.

Man samarbejder med andre redningskorps og udfører i den forbindelse bl.a. autohjælp for Falck, SOS Dansk Autohjælp og Vikings kunder på Samsø.

Redningskorpset blev etableret i 1934 og man betjener sig i dag af en vognpark bestående af fem brandkøretøjer, to indsatsledervogne, fem autohjælpskøretøjer, fire ambulancer, fem sygetransportvogne og tre redningsbåde.

Mercedes-Benz indsatsledervogn. Foto: Henning Svensson

Tankvogn på tre-akslet Scania, station Tranebjerg. Foto: Henning Svensson

Klassisk Mercedes-Benz Unimog bjergningsvogn. Foto: Henning Svensson

Redningsbåd på trailer. Foto: Henning Svensson

Toyota Land Cruiser slangetender og bådtrækker. Foto: Henning Svensson

A blast from the past. Foto: Henning Svensson

Mercedes-Benz Sprinter ambulancer. Foto: Henning Svensson

Foredragsaften i Hørsholm

Af Tony Frimodt

Østerbros drejestige og Hvidovres tankvogn. I baggrunden kan man desuden se, at der afgives vand fra endnu en drejestige mod den rygende ruin. Foto: Chris Garfort

Torsdag d. 22. juni indbød Dansk Selskab for Brandkøretøjer alle sine medlemmer samt alle medlemmer af Falck-Museets Venner til at deltage i foreningens foredragsaften, der blev afholdt i Hørsholm.

Denne aften var der mulighed for at møde indsatsleder Chris Garfort fra Hovedstadens Beredskab, der fortalte om den historiske brand på Grøndals Parkvej i Vanløse, som fandt sted fredag d. 25. marts 2022.

Branden har i sagens natur været dækket massivt af medierne, men denne aften var der mulighed for at høre historien fra en af de personer, der mest indgående kender til indsatsen.

Billedet herover giver et indtryk af hvor voldsomt det gik for sig. I forgrunden ses Østerbros drejestige og Hvidovres tankvogn. I baggrunden kan man desuden se, at der afgives vand fra endnu en drejestige mod den rygende ruin.

Turen går til Lolland-Falster

Af Tony Frimodt

Metz drejestige på MAN TGL chassis årgang 2007. Station Nakskov. Foto: Claus Mortensen

Søndag d. 18. juni gik turen til Lolland-Falster, hvor vi besøgte en række brandstationen. I alt 14 medlemmer deltog på turen, der var årets tredje og den første af to ture til Lolland-Falster.

Vores besøg hos Lolland-Falster Brandvæsen bragte os forbi stationerne Nakskov, Stokkemarke, Frivilligenheden, Maribo, Rødby og Nysted. Vejret var med os og vi blev som altid taget ualmindeligt godt imod af vores værter.

Lolland-Falster Brandvæsen er i gang med en større udskiftning af vognparken, så turen bød på en skøn blanding af ældre Falck køretøjer i lokal bemaling og nye køretøjer i fremtidens design.

Vi ser frem til næste tur til Lolland-Falster i slutningen af august og håber på lige så godt vejr og lige så høj tilslutning.

Brandstationen i Nakskov. Foto: Henning Svensson

Typisk Falck tanksprøjte på MAN TGM 18.290. Station Stokkemarke. Bemærk vanddysser og udtag til c-slange på fronten. Foto: Claus Mortensen

Der er nok at se på hos Frivilligenheden i Maribo. Foto: Henning Svensson

Mitsubishi L200 4×4 med redningsbåd på slæb. Frivilligenheden i Maribo. Foto: Claus Mortensen

Redningsvogn på MAN 4×4 chassis. Opbygning af H. F. Nielsen. Station Maribo. Foto: Claus Mortensen

Sprøjte på MAN TGM 18.320 chassis. Opbygning af WISS. Station Rødby. Foto: Claus Mortensen

Sprøjte på MAN TGM 15.280 chassis. Opbygning af SAWO. Station Nysted. Foto: Claus Mortensen

Retur til Slagelse og Sorø

Af Tony Frimodt

Så bliver der kigget og forklaret. Ny sprøjte på brandstationen i Skælskør. Foto: Christian Aagaard

Foreningsåret 2023 er i den grad skudt i gang med besøg hos Slagelse Brand og Redning, hvor vi havde et par hængepartier fra vores forrige besøg.

I strålende sol og med højt humør blev årets første fototur afviklet.

Endnu engang blev vi budt velkommen af Slagelse Brand og Redning, hvor vi ved vores seneste besøg i august 2022 måtte gå forgæves i forhold til hhv. en ny drejestige i Slagelse og en ny redningsvogn i Sorø, der endnu ikke var blevet leveret.

Intet er som bekendt så galt, at det ikke er godt for noget. Vi havde nemlig held til at aftale endnu et besøg, så vi kunne få set og fotograferet de to seneste skud på stammen.

I alt blev det til besøg på fire stationer, nemlig Skælskør, Korsør, Slagelse og Sorø. Vi fik i den forbindelse også set Korsørs bane-vej-køretøj og deres enorme brosprøjte, der jo ikke er noget man render ind i hver dag.

Mange tak til mandskabet på stationerne i Skælskør, Korsør, Slagelse og Sorø for deres hjælp og gæstfrihed.

En af de største i branchen herhjemme. Korsørs brosprøjte, som vi i et tidligere indlæg har beskrevet. Foto: Claus Mortensen

Bane-vej-køretøj til indsats på Storebæltsforbindelsen. Køretøjet er forsynet med toghjul, som sætter køretøjet i stand til at køre på jernbaneskinner. Foto: Claus Mortensen

Den nye drejestige i Slagelse var endnu ikke leveret ved foreningens forrige besøg. foto: Claus Mortensen

… det samme gjaldt Sorøs nye redningsvogn. Foto: Claus Mortensen


Beskrevet i dette indlæg:

Første tur efter sommerferien.
På besøg hos Slagelse Brand og Redning.

Lysmasten med LED lys hævet og udtræk for arbejdsplatform sænket. Foto: RK Brand & Teknik A/S

Avanceret brosprøjte til Storebæltsberedskabet

Aktivitetskalender for 2023

Af Redaktionen

Ud at se med DSfB! Så er vores aktivitetskalender klar.

Efter en veloverstået generalforsamling kan vi nu løfte sløret for årets aktiviteter. Vi har planlagt i alt syv aktiviteter hen over året. Det drejer sig om fire kør-selv-ture og tre øvrige aktiviteter.

Kør-selv-turene afvikles i maj, juni, august og oktober. Derudover afholdes et arrangement med foredrag, et modelbyggearrangement og årets juleafslutning. Datoerne for disse tre aktiviteter ligger endnu ikke fast.

Alle medlemmer vil modtage særskilt invitation til de respektive aktiviteter med angivelse af tid, sted og andre relevante, praktiske informationer.

Da selv den bedste planlægning kan blive ramt af udfordringer, tager vi forbehold for eventuelle ændringer.

Vi glæder os til at se jer.

I god ro på Vesterbro

Af Tony Frimodt

M-107 reservesprøjte i drift på Vesterbro ved foreningens besøg. Foto: Henning Svensson

I forbindelse med foreningens ordinære generalforsamling, der fandt sted søndag d. 26. marts, havde medlemmerne lejlighed til at besøge Vesterbro brandstation.

Generalforsamlingen bliv i lighed med tidligere år gennemført i god ro og orden. Formanden aflagde sin beretning, regnskabet blev gennemgået og de fremmødte medlemmer havde mulighed for give deres meninger tilkende.

Bestyrelsen præsenterede i samme forbindelse sine ideer til årets arrangementer. Der er lagt op til både kør-selv-ture, foredrag og modelbyggearrangementer.

Alle foreningens arrangementer bliver løbende annonceret her på hjemmesiden samt på vores Facebookside, så det er bare om at holde sig orienteret.

Efter generalforsamlingen var der mulighed for at se og fotografere stationens køretøjer, der velvilligt blev rangeret rundt i gården af mandskabet.

Medlemmer på tur. Foto: Henning Svensson

FE-17 ex. station dæmningen, ex. reserve, nu i drift som VFE. Foto: Henning Svensson

Vesterbro har fået udskiftet deres hidtidige fleksible enhed FE 14 med FE 17. FE 17 var egentlig reserve FE (oprindelig kørte den på station Dæmningen), men da FE 14 havde kørt forholdsvis mange kilometer, valgte man at bytte dem. På dagen kørte man desuden med reservesprøjte i skikkelse af M 107, der er magen til Vesterbros sprøjte M 104.

Vesterbro brandstation dækker områderne Vesterbro, Sydhavnen, Ørestaden og dele af Valby og har en holdleder og syv brandfolk på døgnvagt.

Stationen er hjemsted for nogle af Hovedstadens Beredskabs specialkøretøjer: Dronebil, LUF60, Bob Cat-stige og kroghejskøretøj med evakueringscontainer. Derudover er det stationens beredskabsspecialister der, sammen med Fælledvejs beredskabsspecialister, bemander Hovedstadens Beredskabs store båd HBR1, der er placeret i Prøvestenshavnen.

P-301 dronebil indrettet i tidligere ambulance. Foto: Henning Svensson

Dronebilen P301 har en fortid som ambulance. Den blev ombygget til dronebil og i første omgang placeret på hovedbrandstationen, for derefter at blive flyttet til Vesterbro. Udover P301 medbringer både Vesterbros og Fælledvejs fleksible enheder droner.

I-106 lastbil til fremføring af LUF60 og CO2 beholder. Foto: Henning Svensson

På lastbilen I160 fremføres beredskabets LUF60, der er en stor mobil ventilator og vandkanon. Køretøjer medbringer derudover en CO2 tank med slangevinde, som f.eks. kan anvendes til slukning af brande i elinstallationer.

Bobcatstige S124/S24 på Vesterbro. Foto: Henning Svensson

Bob Cat-stigen eller afprodsstigen som den blev kaldt før i tiden [at prodse noget af betyder at skille noget ad – f.eks. to vogne] anvendes til personredning på stedet hvor det ikke er muligt at komme til med en drejestige – det kunne være i en baggård. I dag er det typisk på adresser i den indre by, at behovet kan opstå. Køretøjet er opbygget på samme måde som de ladvognene, der er i drift hos bl.a. Viking, Dansk Autohjælp og Falck. Ladet kan skydes bagud og vippes så Bob Cat-stigen kan afprodses eller køres af ladet.

MB kroghejskøretøj med kran og evakueringscontainer. Foto: Henning Svensson

Kroghejskøretøjet I-14 er et af to identiske køretøjer i Hovedstadens Beredskab. Det andet – I-16 -holder på Tomsgården. Du kan klikke på linket nederst på siden, hvis du vil læse mere om kroghejskøretøjerne i Hovedstadens Beredskab.

Mange tak til 1. rode på Vesterbro for deres gæstfrihed og tak for hjælp med at køre biler frem.


Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere