Vi skyder tusindvis af billeder …

Dette billede af Hørsholm M1 er skudt med et Samsung Digimax U-CA5. Foto: Tony Frimodt

Næsten alle foreningens medlemmer fotograferer. Vi skyder tusindvis af billeder med alt fra mobiltelefoner og lommekameraer til avanceret professionelt udstyr – ikke mindst på vores kør-selv-ture.

Du behøver ikke at købe det nyeste og dyreste fotoudstyr for at være med. Smartphones har i dag rigtig gode kameraer, der kvalitetsmæssigt ligger på niveau med digitale systemkameraer. Der findes masser af mennesker, som udelukkende fotograferer med smartphonekamera.

Vil du gøre lidt mere ud af udstyret, findes der digitale kameraer i et utal af varianter, mærker og prisklasser. Spørg i din lokale fotobutik.

Dette billede af Københavns Brandvæsens I1 er skudt med et Samsung M310W. Foto: Tony Frimodt

Hvordan man tager billeder af køretøjer, er i sidste ende et smags- og temperamentspørgsmål – ikke en videnskab. Det kommer i nogen grad an på hvad billederne skal bruges til. Skal de f,eks. bruges som grundlag for modelbygning, vil man typisk forsøge at fotografere fra så mange forskellige vinkler som muligt, forfra, bagfra, oppefra osv.

Er der derimod tale om opstillede billeder – som billederne herover – til brug for samlinger og fremvisning, vil de fleste vælge at skyde hhv. skråt forfra og skråt bagfra.

En tommelfingerregel er, at køretøjets front skal udgøre 1/3- og resten af køretøjet 2/3 af motivet. Men igen er det helt afhængigt af fotografens personlige smag. Nogle foretrækker mere af det ene og mindre af det andet.

Hvad foretrækker du?

Dette billede af Räddningstjänsten Syds Bronto redningslift er skudt med et Canon 60D/Sigma 17-70. Foto: Tony Frimodt

Det der virkelig betyder noget, er vores fælles interesse

Et medlem fortæller: “Interessen for brand- og redningskøretøjer har jeg haft siden jeg var barn i 1970’erne, hvor jeg voksede op på Frederiksberg i hjertet af København.

Det er dog først inden for de seneste 15-20 år, at jeg mere systematisk er begyndt at fotografere køretøjer.

Jeg startede med at fotografere køretøjer – og alt muligt andet for den sag skyld, med et konventionelt kamera med film i. Jeg husker i dag ikke mærke og model, men det var absolut ikke noget særligt.

Mit første digitalkamera var et Samsung Digimax U-CA5 – det røde kamera på billedet herover. Det var et udmærket lille lommekamera, som dengang kunne købes for relativt få penge.

Da det efter nogle års brug var slidt op, købte jeg et nyt lommekamera. Denne gang valgte jeg et Samsung M310W. Jeg har det stadig og det virker upåklageligt.

Med tiden er jeg dog blevet lidt mere kræsen med hensyn til mine billeder. Jeg vil gerne have større indflydelse på den kreative side af fotograferingen – og ikke være bundet af lommekameraets auto-mode. Derfor købte jeg et brugt Canon EOS 60D med et tilhørende Sigma 17-70 mm objektiv (objektvet på billedet herover er dog et Canon 55-250 mm).

Mit aktuelle kamera er et Canon 6D MK ll, som er et fullframekamera. Jeg bruger næsten udelukkende et Canon 24-70 f/4 objektiv, som jeg synes er godt til bl.a. køretøjsfotografering og som i det hele taget dækker mit behov.

Man kan altid diskutere, om det ene kamera eller objektiv tager bedre billeder end det andet. En ting er dog sikkert. Det er ikke udstyret det kommer an på, når vi i foreningen tager på fotoudflugt. Det der virkelig betyder noget, er vores fælles interesse for at fotografere brand- og redningskøretøjer.”

Turen går til Lolland-Falster del 2

Redningsvogn på MAN TGE med Rosenbauer opbygning. Station Nykøbing Falster. Foto: Claus Mortensen

Søndag d. 27. august tog vi igen på tur til Lolland-Falster Brandvæsen. Denne gang besøgte vi stationerne i Sakskøbing, Nykøbing Falster, herunder Frivilligenheden, Gedser, Stubbekøbing og Nørre Alslev.

Som vi omtalte i forbindelse med beskrivelsen af turens første del, er Lolland-Falster Brandvæsen i gang med en større køretøjsudskiftning, så vi havde igen lejlighed til at se både nye og gamle køretøjer.

Der skal lyde en stor tak til mandskabet ved Lolland-Falster Brandvæsen for deres gæstfrihed og for hjælp med at vise køretøjer frem.

Rosenbauer drejestige på MAN TGM 18.320 chassis. Station Nykøbing Falster. Foto: Claus mortensen
På besøg hos Frivilligenheden i Nykøbing Falster. Foto: Henning Svensson
Frivilligenhedens redningsvogn besigtiges. Vognen har en fortid hos Gloucestershire fire and rescue service i England. Den kom til Lolland-Falster i 2013. Foto: Henning Scensson
En typisk Falck tanksprøjte på MAN 18.284. Station Stubbekøbing. Foto: Claus Mortensen
En variant over samme tema... tanksprøjte på MAN LE 280. Station Gedser. Foto: Claus Mortensen
Lidt af en bamse. Tanksprøjte på MAN TGM 26.320 med opbygning af WISS og med 8500 liters vandtank. Station Nørre Alslev. Foto: Claus Mortensen

Foto: Claus Mortensen og Henning Svensson

.. fra vores udsendte medarbejder

Stor sprøjte på Scania, Samsø Redningskorps station Nordby. Foto: Henning Svensson

Foreningen har netop haft en delegation på Samsø. Fra vores udsendte medarbejder har vi modtaget disse billeder af diverse brand- og redningskøretøjer fra Samsø Redningskorps.

Samsø Redningskorps er et privatejet redningskorps, der opererer ud fra to stationer, en i Tranebjerg og en i Nordby. Redningskorpset leverer brandslukning, redning på land og til vands, akut ambulancekørsel, liggende sygetransport, autohjælp og meget andet til borgerne på Samsø.

Man samarbejder med andre redningskorps og udfører i den forbindelse bl.a. autohjælp for Falck, SOS Dansk Autohjælp og Vikings kunder på Samsø.

Redningskorpset blev etableret i 1934 og man betjener sig i dag af en vognpark bestående af fem brandkøretøjer, to indsatsledervogne, fem autohjælpskøretøjer, fire ambulancer, fem sygetransportvogne og tre redningsbåde.

Mercedes-Benz indsatsledervogn. Foto: Henning Svensson
Tankvogn på tre akslet Scania, station Tranebjerg. Foto: Henning Svensson
Klassisk MB Unimog bjergningsvogn. Foto: Henning Svensson
Redningsbåd på trailer. Foto: Henning Svensson
Toyota Land Cruiser slangetender og bådtrækker. Foto: Henning Svensson
A blast from the past. Foto: Henning Svensson
Mercedes-Benz Sprinter ambulancer. Foto: Henning Svensson

Foredragsaften i Hørsholm

Østerbros drejestige og Hvidovres tankvogn. I baggrunden kan man desuden se, at der afgives vand fra endnu en drejestige mod den rygende ruin. Foto: Chris Garfort

Torsdag d. 22. juni indbød Dansk Selskab for Brandkøretøjer alle sine medlemmer samt alle medlemmer af Falck-Museets Venner til at deltage i foreningens foredragsaften, der blev afholdt i Hørsholm.

Denne aften var der mulighed for at møde indsatsleder Chris Garfort fra Hovedstadens Beredskab, der fortalte om den historiske brand på Grøndals Parkvej i Vanløse, som fandt sted fredag d. 25. marts 2022.

Branden har i sagens natur været dækket massivt af medierne, men denne aften var der mulighed for at høre historien fra en af de personer, der mest indgående kender til indsatsen.

Billedet herover giver et indtryk af hvor voldsomt det gik for sig. I forgrunden ses Østerbros drejestige og Hvidovres tankvogn. I baggrunden kan man desuden se, at der afgives vand fra endnu en drejestige mod den rygende ruin.

Foto: Chris Garfort

Turen går til Lolland-Falster

Metz drejestige på MAN TGL chassis årgang 2007. Station Nakskov. Foto: Claus Mortensen

Søndag d. 18. juni gik turen til Lolland-Falster, hvor vi besøgte en række brandstationen. I alt 14 medlemmer deltog på turen, der var årets tredje og den første af to ture til Lolland-Flaster.

Vores besøg hos Lolland-Falster Brandvæsen bragte os forbi stationerne Nakskov, Stokkemarke, Frivilligenheden, Maribo, Rødby og Nysted. Vejret var med os og vi blev som altid taget ualmindeligt godt imod af vores værter.

Lolland-Falster Brandvæsen er i gang med en større udskiftning af vognparken, så turen bød på en skøn blanding af ældre Falck køretøjer i lokal bemaling og nye køretøjer i fremtidens design.

Vi ser frem til næste tur til Lolland-Falster i slutningen af august og håber på lige så godt vejr og lige så høj tilslutning.

Brandstationen i Nakskov. Foto: Henning Svensson
Typisk Falck tanksprøjte på MAN TGM 18.290. Station Stokkemarke. Bemærk vanddysser og udtag til c-slange på fronten. Foto: Claus Mortensen
Der er nok at se på hos frivilligenheden i Maribo. Foto: Henning Svensson
Mitsubishi L200 4x4 med påprodset redningsbåd. Frivilligenheden i Maribo. Foto: Claus Mortensen
Redningsvogn på MAN 4x4 chassis. Opbygning af H. F. Nielsen. Station Maribo. Foto: Claus Mortensen
Sprøjte på MAN TGM 18.320 chassis. Opbygning af WISS. Station Rødby. Foto: Claus Mortensen
Sprøjte på MAN TGM 15.280 chassis. Opbygning af SAWO. Station Nysted. Foto: Claus Mortensen

Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere