Modelbyggemøde

Sprøjte og Bronto redningslift på Mercedes-Benz Actros chassiser. Næstved Brand & Redning. Modelbyg: Jesper Lind Arpe. Foto: Tony Frimodt

Foreningens medlemmer var indbudt til at deltage i vores modelbyggemøde søndag d. 12. november på brandstationen i Hørsholm.

Arrangement var tænkt som en mulighed for at vise modelbiler frem, færdigbyggede såvel som modeller der stadig er under konstruktion. Flere medlemmer benyttede sig af muligheden og herunder kan du se billeder af nogle at de fremviste modelbiler.

Vi afholder jævnligt sociale arrangementer som dette, hvor medlemmerne over en kop kaffe kan få sig en snak om f.eks. modelbygning, brandvæsen og foreningen. Alle vores arrangementer annonceres løbende på vores medlemsforum.

Som en del af arrangementet viste Nordsjællands Brandvæsen sin store planspilsby Hørsdal frem. Planspilsbyen giver brandvæsenet, eventuelt i samarbejde med andre beredskaber, politi og ambulancetjeneste, mulighed for at øve indsatser, der på grund af størrelse og kompleksitet ikke er mulige at gennemføre i fuld skala. Herunder kan du se lidt stemningsbilleder fra Hørsdal, krydret med medlemmernes modelbiler.

Mercedes-Benz Sprinter lægebil. Berliner Feuerwehr, station Urban. Modelbyg: Jesper Lind Arpe. Foto: Tony Frimodt
Øverst Mercedes-Benz Sprinter dykkervogn. Helsingør Kommunes Beredskab. Nederst tv. Mercedes-Benz Vito (lang) indsatsleder Politi. Nederst th. VW indsatsledervogn. Helsingør Kommunes Beredskab. Modelbyg: Christian Aagaard. Foto: Tony Frimodt
Diverse køretøjer fra Hovedstadens Beredskab... Volvo sprøjte (røgtender), MAN dykkervogn, Mercedes-Benz kroghejskøretøj, MAN sprøjte, MAN redningskran, Mercedes-Benz redningskran. Modelbyg: Steffen Lund. Foto: Tony Frimodt
Hørsdal. Ild i lejlighed i fem etagers ejendom. Til lejligheden er forskellige køretøjer fra Hovedstadens Beredskab indsat. Foto: Tony Frimodt
Aftenstemning i Hørsdal. Ved hjælp af lys og lydeffekter, er det muligt at skabe forskellige stemninger og scenarier i Hørsdal. Foto: Tony Frimodt
Naturligvis er der også jernbane og en station i Hørsdal. Foto: Tony Frimodt
Eftermiddagstrafik gennem Hørsdal. Man kan fornemme overgangen fra industrikvarter til beboelsesområde. Foto: Tony Frimodt
Eftersøgning ved hjælp af dykkere i Hørsdal sø. Indsatsleder brand og indsatsleder politi samt politipatrulje og dykkervogn. Foto: Tony Frimodt

Bliv medlem af foreningen

Ønsker du at blive medlem af Dansk Selskab For Brandkøretøjer, beder vi dig udfylde indmeldingsformularen. Medlemskab koster kr. 150 pr. kalenderår (foreningsåret 2024/2025).

Medlemmer har som udgangspunkt fri adgang til alle foreningens arrangementer og til vores medlemsforum.

Bemærk at der kan forekomme brugerbetaling ved særlige arrangementer. Det kan f.eks. være studieture til udlandet. Det vil altid fremgå tydeligt af invitationen, hvis der kræves brugerbetaling til et arrangement.

Bemærk også at der sædvanligvis bliver fotograferet i forbindelse med foreningens arrangementer og at billeder fra arrangementerne kan blive offentliggjort på vores hjemmeside eller på sociale medier.

Klik her for at gå til indmeldingsformularen

Foreningens baggrund og målsætning

Dansk Selskab for Brandkøretøjer

Dansk Selskab for Brandkøretøjer blev stiftet i august 2000. Vi er en upolitisk, nonprofit forening. Vores målsætning er at samle folk med interesse for brand- og redningskøretøjer.

Medlemmerne er dels aktive og pensionerede brandfolk, dels personer der på anden måde er professionelt involverede i branchen, men også personer uden tilknytning til beredskabet. Alle er velkommen.

Fokusområderne spænder blandt andet fra fotografering over litteratur- og emblemsamling til modelbygning og meget andet. Fælles for medlemmerne er interessen for brand- og redningsberedskaberne og specielt de mange forskelligartede køretøjer, som beredskaberne benytter.

Formålet med Dansk Selskab for Brandkøretøjer er, at skabe en platform hvor ligesindede kan mødes og dyrke deres interesse.

Vi afholder løbende en række forskellige aktiviteter, som medlemmerne kan deltage i.

Foreningens driver desuden hjemmesiden brandkøretøjer.dk, der primært bringer baggrundsstof om brand- og redningskøretøjer. Hjemmesiden er desuden tænkt som et udstillingsvindue, der kan præsenterer foreningens forskellige aktiviteter og samtidig virke som opslagsværk. Du kan også følge os på Facebook og Instagram.

Foreningen administreres i det daglige af en bestyrelse, bestående af fire personer, en formand, en kasserer, en sekretær og en suppleant. De er alle valgt af medlemmerne på den årlige generalforsamling. Bestyrelsen arbejder ulønnet.

Hvis du har spørgsmål vedrørende foreningen, medlemskab eller andet med relation til interesseområdet, så er du velkommen til at kontakte os e-mail: info @ brandkoretojer.dk

Vores aktiviteter

Foreningen på studietur i Hamburg tilbage i sommeren 2005. Foto: Henning Svensson

Foreningen afholder løbende en række forskellige aktiviteter. Vi forsøger at ramme bredt, så der er noget for enhver smag. Af forskellige aktiviteter kan nævnes foredrag, modelbyggermøder, virksomhedsbesøg, kør-selv-ture, studieture til udlandet, generalforsamling samt naturligvis den årlige  juleafslutning.

I løbet af året afholdes typisk fire kør-selv-ture – to før sommerferien og to efter. Turene er fotoudflugter med et eller flere brandvæsener som mål. Her har medlemmerne mulighed for at se og fotografere forskellige brand- og redningskøretøjer.

Ved flere lejligheder har foreningen afholdt studieture til udlandet. Førsten gang var i august 2005, hvor vi besøgte Feuerwehr Hamburg (Hamburg brandvæsen) og Polizeipräsidium Hamburg (Politiet, Politigården i Hamburg).Siden da, har vi besøgt Oslo Brann- og Redningsetat (Oslo Brandvæsen) i 2010, Hamburg (Brandvæsen, Politi, Toldvæsen og Lufthavns brandvæsen) i 2013 og Räddningstjänsten Storgöteborg i 2018.

Det er som udgangspunkt gratis for medlemmer at deltage i de forskellige aktiviteter, dog kan der ved særlige arrangementer – f.eks. studieture til udlandet – forekomme brugerbetaling.

Alle foreningens aktiviteter annonceres løbende på vores medlemsforum.

Vi skyder tusindvis af billeder …

Dette billede af Hørsholm M1 er skudt med et Samsung Digimax U-CA5. Foto: Tony Frimodt

Næsten alle foreningens medlemmer fotograferer. Vi skyder tusindvis af billeder med alt fra mobiltelefoner og lommekameraer til avanceret professionelt udstyr – ikke mindst på vores kør-selv-ture.

Du behøver ikke at købe det nyeste og dyreste fotoudstyr for at være med. Smartphones har i dag rigtig gode kameraer, der kvalitetsmæssigt ligger på niveau med digitale systemkameraer. Der findes masser af mennesker, som udelukkende fotograferer med smartphonekamera.

Vil du gøre lidt mere ud af udstyret, findes der digitale kameraer i et utal af varianter, mærker og prisklasser. Spørg i din lokale fotobutik.

Dette billede af Københavns Brandvæsens I1 er skudt med et Samsung M310W. Foto: Tony Frimodt

Hvordan man tager billeder af køretøjer, er i sidste ende et smags- og temperamentspørgsmål – ikke en videnskab. Det kommer i nogen grad an på hvad billederne skal bruges til. Skal de f,eks. bruges som grundlag for modelbygning, vil man typisk forsøge at fotografere fra så mange forskellige vinkler som muligt, forfra, bagfra, oppefra osv.

Er der derimod tale om opstillede billeder – som billederne herover – til brug for samlinger og fremvisning, vil de fleste vælge at skyde hhv. skråt forfra og skråt bagfra.

En tommelfingerregel er, at køretøjets front skal udgøre 1/3- og resten af køretøjet 2/3 af motivet. Men igen er det helt afhængigt af fotografens personlige smag. Nogle foretrækker mere af det ene og mindre af det andet.

Hvad foretrækker du?

Dette billede af Räddningstjänsten Syds Bronto redningslift er skudt med et Canon 60D/Sigma 17-70. Foto: Tony Frimodt

Det der virkelig betyder noget, er vores fælles interesse

Et medlem fortæller: “Interessen for brand- og redningskøretøjer har jeg haft siden jeg var barn i 1970’erne, hvor jeg voksede op på Frederiksberg i hjertet af København.

Det er dog først inden for de seneste 15-20 år, at jeg mere systematisk er begyndt at fotografere køretøjer.

Jeg startede med at fotografere køretøjer – og alt muligt andet for den sag skyld, med et konventionelt kamera med film i. Jeg husker i dag ikke mærke og model, men det var absolut ikke noget særligt.

Mit første digitalkamera var et Samsung Digimax U-CA5 – det røde kamera på billedet herover. Det var et udmærket lille lommekamera, som dengang kunne købes for relativt få penge.

Da det efter nogle års brug var slidt op, købte jeg et nyt lommekamera. Denne gang valgte jeg et Samsung M310W. Jeg har det stadig og det virker upåklageligt.

Med tiden er jeg dog blevet lidt mere kræsen med hensyn til mine billeder. Jeg vil gerne have større indflydelse på den kreative side af fotograferingen – og ikke være bundet af lommekameraets auto-mode. Derfor købte jeg et brugt Canon EOS 60D med et tilhørende Sigma 17-70 mm objektiv (objektvet på billedet herover er dog et Canon 55-250 mm).

Mit aktuelle kamera er et Canon 6D MK ll, som er et fullframekamera. Jeg bruger næsten udelukkende et Canon 24-70 f/4 objektiv, som jeg synes er godt til bl.a. køretøjsfotografering og som i det hele taget dækker mit behov.

Man kan altid diskutere, om det ene kamera eller objektiv tager bedre billeder end det andet. En ting er dog sikkert. Det er ikke udstyret det kommer an på, når vi i foreningen tager på fotoudflugt. Det der virkelig betyder noget, er vores fælles interesse for at fotografere brand- og redningskøretøjer.”

Turen går til Lolland-Falster del 2

Redningsvogn på MAN TGE med Rosenbauer opbygning. Station Nykøbing Falster. Foto: Claus Mortensen

Søndag d. 27. august tog vi igen på tur til Lolland-Falster Brandvæsen. Denne gang besøgte vi stationerne i Sakskøbing, Nykøbing Falster, herunder Frivilligenheden, Gedser, Stubbekøbing og Nørre Alslev.

Som vi omtalte i forbindelse med beskrivelsen af turens første del, er Lolland-Falster Brandvæsen i gang med en større køretøjsudskiftning, så vi havde igen lejlighed til at se både nye og gamle køretøjer.

Der skal lyde en stor tak til mandskabet ved Lolland-Falster Brandvæsen for deres gæstfrihed og for hjælp med at vise køretøjer frem.

Rosenbauer drejestige på MAN TGM 18.320 chassis. Station Nykøbing Falster. Foto: Claus mortensen
På besøg hos Frivilligenheden i Nykøbing Falster. Foto: Henning Svensson
Frivilligenhedens redningsvogn besigtiges. Vognen har en fortid hos Gloucestershire fire and rescue service i England. Den kom til Lolland-Falster i 2013. Foto: Henning Scensson
En typisk Falck tanksprøjte på MAN 18.284. Station Stubbekøbing. Foto: Claus Mortensen
En variant over samme tema... tanksprøjte på MAN LE 280. Station Gedser. Foto: Claus Mortensen
Lidt af en bamse. Tanksprøjte på MAN TGM 26.320 med opbygning af WISS og med 8500 liters vandtank. Station Nørre Alslev. Foto: Claus Mortensen

Foto: Claus Mortensen og Henning Svensson

.. fra vores udsendte medarbejder

Stor sprøjte på Scania, Samsø Redningskorps station Nordby. Foto: Henning Svensson

Foreningen har netop haft en delegation på Samsø. Fra vores udsendte medarbejder har vi modtaget disse billeder af diverse brand- og redningskøretøjer fra Samsø Redningskorps.

Samsø Redningskorps er et privatejet redningskorps, der opererer ud fra to stationer, en i Tranebjerg og en i Nordby. Redningskorpset leverer brandslukning, redning på land og til vands, akut ambulancekørsel, liggende sygetransport, autohjælp og meget andet til borgerne på Samsø.

Man samarbejder med andre redningskorps og udfører i den forbindelse bl.a. autohjælp for Falck, SOS Dansk Autohjælp og Vikings kunder på Samsø.

Redningskorpset blev etableret i 1934 og man betjener sig i dag af en vognpark bestående af fem brandkøretøjer, to indsatsledervogne, fem autohjælpskøretøjer, fire ambulancer, fem sygetransportvogne og tre redningsbåde.

Mercedes-Benz indsatsledervogn. Foto: Henning Svensson
Tankvogn på tre akslet Scania, station Tranebjerg. Foto: Henning Svensson
Klassisk MB Unimog bjergningsvogn. Foto: Henning Svensson
Redningsbåd på trailer. Foto: Henning Svensson
Toyota Land Cruiser slangetender og bådtrækker. Foto: Henning Svensson
A blast from the past. Foto: Henning Svensson
Mercedes-Benz Sprinter ambulancer. Foto: Henning Svensson

Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere