Månedens køretøj oktober 2017 – VM4

Rudersdal Hørsholm Brandvæsen VM4. Foto: Claus Mortensen

VM4, en Mercedes Benz Axor II 1829 med original dobbeltkabine, Allison automatgearkasse og Ziegler FPN 10-2000-1H / FPH 40-250 pumpe, blev leveret i 2011 til Rudersdal Hørsholm Brandvæsen, efter at man i 2010, ved udbud, havde vundet brandslukningen i Fredensborg syd (Kokkedal, Nivå og Karlebo) fra Falck.

Det fælleskommunale Rudersdal Hørsholm Brandvæsen (fra 2004 – 2007 Søllerød Hørsholm Brandvæsen, Navnet blev ændret i forbindelse med kommunalreformen 2007, hvor kommunerne Søllerød og Birkerød blev til Rudersdal) overtog i 2004 brandslukningen i Hørsholm kommune fra Falck, der siden 1963 havde betjent både Hørsholm og Karlebo kommuner fra Falckstationen i Hørsholm.

Tanksprøjten blev brugt som primær sprøjte til indsatser i Fredensborg Syd og sekundær sprøjte i Hørsholm – ved større indsatser eller hvis førsteudrykningen var optaget. (Bemærk, at vognen på billedet er stafferet med både Rudersdal Hørsholm Brandvæsens og Nordsjællands Brandvæsens navnetræk).

Rudersdal Hørsholm Brandvæsen er i dag en del af Nordsjællands Brandvæsen. VM4 er omnummereret til VM1 og er primær sprøjte i Hørsholm. Vognen er, efter man tidligere på året valgt at udfase stationens gamle pionervogn, nu også pakket op med frigørelsesværktøj.

Foreningen afholdt i 2016 generalforsamling hos Rudersdal Hørsholm Brandvæsen i Hørsholm

  • Beredskab: Rudersdal Hørsholm Brandvæsen
  • Station: Hørsholm
  • Køretøjstype: Tanksprøjte
  • Fabrikat: Mercedes Benz Axor II 1829
  • Opbygning: GKV FFA 6500/Ziegler
  • Årgang: 2011
  • Foto: Claus Mortensen

Månedens køretøj er en kort præsentation af et vilkårligt brand- og redningskøretøj fra et ligeledes vilkårligt beredskab – dog sædvanligvis fra Danmark, Skandinavien eller det øvrige Europa. Der er ikke nødvendigvis tale om nye køretøjer. Gamle køretøjer, herunder veterankøretøjer, kan også forekomme.

Kør-selv-tur d. 10. september 2017 – Ballerup …

Station Ballerup. Foto: Henning Svensson

Igen var foreningen på farten. Denne gang for at besøge Beredskab Øst og deres fire stationer i hhv. Ballerup, Gladsaxe, Gentofte og Lyngby.

Foreningen besøgte sidst Beredskab Øst i april 2016. På det tidspunkt havde man afgivet bestilling på bl.a. en række nye tanksprøjter og tankvogne. Derfor blev det aftalt, at vi skulle vende tilbage, når køretøjerne var leveret og sat i drift. Som sagt, så gjort.

Dagen startede på St. Ballerup. Stationen er den vestligeste af beredskabets fire stationer. Her er et døgnhold bestående af en holdleder og fem brandfolk på vagt. Derudover har man en deltids-holdleder og fem deltidsbrandfolk på tilkald, til at dække 2. udrykningen.

St. Ballerup er Beredskabs Øst’s kemi-station. Det betyder, at der ved større kemikalieuheld, afgår sprøjte og kemi- og miljøredningsvogn fra Ballerup samt sprøjte og tankvogn fra en af de tre andre stationer.

I forbindelse med køretøjsindkøbet i 2016, fik stationen ny tanksprøjte og tankvogn.

På station Ballerup betjener man sig af:

  • Scania P410 tanksprøjte (primær)
  • Scania 94D 220 autosprøjte
  • Scania P310 Metz redningslift
  • Scania P 410 vandtankvogn (primær)
  • Volvo FE 340 vandtankvogn
  • Volvo FE 340 Kemi- og miljøredningsvogn
  • Volvo XC60 D5 Aut Awd indsatsledervogn
  • VW Tiguan 2.0 TSI Aut indsatsledervogn
Station Gladsaxe. Foto: Henning Svensson
Dagens gruppebillede. Foto: Henning Svensson

Gladsaxe har redning som speciale

På station Gladsaxe – turens andet stop – modtog vi en grundig orientering om Beredskab Øst, inden der blev fotograferet køretøjer.

Stationen er bemandet som Ballerup og har, i lighed med Ballerup, et speciale, nemlig redning.
Det betyder, at der ved melding om komplicerede redningsopgaver afsendes sprøjte og redningsvogn fra Gladsaxe samt sprøjte og et relevant følgekøretøj fra en af de tre andre stationer.

I forbindelse med køretøjsindkøbet i 2016 fik stationen ny tanksprøjte og tankvogn.

På station Gladsaxe betjener man sig af:

  • Scania P410 tanksprøjte (primær)
  • Scania 94D autosprøjte
  • Mercedes Benz Econic / Bronto redningslift
  • Scania P410 tankvogn
  • Scania P310 redningsvogn
  • VW Tiguan 2.0 TSI Aut indsatsledervogn
  • 2. stk. Ford Galaxy 2.0 TDCI Aut indsatsledervogne
  • Ford Connect 1.8 TDI færdselsvogn
  • Ford Mondeo 2.0 SCTI færdselsvogn
Station Gentofte. Foto: Henning Svensson

Ny drejestige i Gentofte

Fra Gladsaxe gik turen videre østpå til brandstationen i Gentofte. Her er en holdleder og fem brandfolk på vagt. Stationen er den eneste af beredskabets fire stationer, der ikke benytter deltidsbrandfolk som supplement.

Siden vi senest besøgte stationen i 2016, har man indsat en ny drejestige. Den erstatter en ældre Volvo/Vema redningslift, som stammer fra Gentofte Brandvæsens tid. Den nye drejestige på MB Atego/Magirus blev indledningsvis lejet, men man har siden valgt at købe køretøjet. Ligeledes har man, i forbindelse med at man indsatte de nyindkøbte Scania tanksprøjter og tankvogne på stationerne i Ballerup, Gladsaxe og Lyngby, flyttet Lyngbys nyere Volvo tanksprøjte til Gentofte.

Stationen er også hjemsted for beredskabets havgående båd, til brug for kystnær redning.

På station Gentofte betjener man sig af:

  • Volvo FM 330 tanksprøjte
  • Mercedes Benz Atego 1530 F/Magirus drejestige
  • Mercedes Benz Sprinter 316 CDI følgeskadekøretøj/bådtrækker
  • Tornado redningsbåd på efterløber
Station Lyngby. Foto: Henning Svensson

Brandstation i hyggelige omgivelser

Vores tur denne søndag sluttede i Lyngby, på den fjerde af Beredskab Øst’s stationer.

I hyggelige omgivelser, på den bondegårdslignende brandstation, er en holdleder og fem brandfolk på døgnvagt. De suppleres af en deltidsholdleder og fem deltidsbrandfolk.

Stationen ligger i noget der minder om landlige omgivelser og udrykningsområdet omfatter da også både Dyrehavsbakken og Frilandsmuseet. Det giver nogle udfordringer i forhold til vandforsyning i forbindelse med brand. Stationen er derfor bestykket med to tanksprøjter, tankvogn og slangetender med A-slange pakning.

På station Lyngby betjener man sig af:

  • Scania P410 tanksprøjte (primær)
  • Volvo FM 330 tanksprøjte
  • Mercedes Benz Econic 1833 LL/Metz drejestige
  • Volvo FM 340 tankvogn
  • Toyota Land Cruiser slangetendere/bådtrækker
  • Mercedes Benz Sprinter 316 CDI følgeskadevogn
  • Zodiac redningsbåd på efterløber (til søer)
  • Volvo XC60 D5 ADW indsatsledervogn
  • Ford Galaxy 2.0 TDCI Aut indsatsledervogn

Lidt fakta om Beredskab Øst

Beredskab Øst er etableret som et samarbejde mellem kommunerne Ballerup, Herlev, Gladsaxe, Gentofte og Lyngby-Taarbæk.

Slukningsområdet dækker ud over Ballerup, Herlev, Gladsaxe, Gentofte og Lyngby-Taarbæk en del af Egedal og Furesø/Værløse, i alt ca. 300.000 indbyggere.

Indsatsledervagten dækkes af 3 indsatsledere, Vest (Ballerup), Midt (Gladsaxe) og Øst (Lyngby og Gentofte).

Beredskab Øst kørte i 2016 til 2706 hændelser.

Tak til Beredskab Øst for deres gæstfrihed.

Månedens køretøj september 2017 – En klassiker

En klassiker. Foto: Preben Mortensen

Oldie but goldie, a blast from the past … Meget kan der siges om denne måneds køretøj, men en ting er sikkert – der er i den grad tale om en klassiker.

Brandfolk, der var aktive i 1960’erne og 1970’erne, vil med sikkerhed sige: “Se, det er en rigtig brandbil”. Rigtig mange brandvæsener har da også i den periode haft Mercedes-Benz 1113, navnlig autosprøjter og drejestiger,  i remisen.

Denne Mercedes-Benz 1113 autosprøjte, blev i sensommeren 1968 leveret til Gentofte Brandvæsen af firmaet Ole Rafn. Vognen blev indsat som M1 og lå i førsteudrykning frem til 1977, hvor den overgik til andenudrykning.

I 1995 solgte man vognen til Beredskab Storkøbenhavn. Her gennemgik vognen en større ombygning. Blandt andet udskiftedes pumpe og vandtank, ligesom den blev omlakeret til orange, med grå skærme. Frem til 2003 var vognen indsat som uddannelseskøretøj ved Beredskab Storkøbenhavn i Hedehusene.

2003 var året, hvor M1 vendte tilbage til Gentofte. Den tilgik Gentofte Brandmuseum, hvor man påbegyndte renovering af vognen, med henblik at bringe den tilbage til sit oprindelige udseende.

Læs om en anden klassiker, Frederiksberg Brandvæsens Volvo drejestige S1 fra 1961, der i dag bor i Sønderborg

  • Beredskab: Gentofte Brandvæsen
  • Station: Gentofte
  • Køretøjstype: Autosprøjte
  • Fabrikat: Mercedes-Benz LF 1113/36
  • Opbygning: Ertmann’s Karosserifabrik, Sorø
  • Årgang: 1966
  • Foto: Preben Mortensen

Månedens køretøj er en kort præsentation af et vilkårligt brand- og redningskøretøj fra et ligeledes vilkårligt beredskab – dog sædvanligvis fra Danmark, Skandinavien eller det øvrige Europa. Der er ikke nødvendigvis tale om nye køretøjer. Gamle køretøjer, herunder veterankøretøjer, kan også forekomme.

Månedens køretøj august 2017 – Panther

Rosenbauer Panther i Københavns lufthavn. Foto: Henning Svensson

Skumtender 4 er en af fem Rosenbauer Panther skumtendere i drift ved CPH BOR – Copenhagen Airport Fire & Rescue i Kastrup.

En Caterpillar C 18 Euro 5 motor med 709 HK flytter vognen, der med sine 36 tons totalvægt og en topfart på 120 km/t., kan bringes fra 0-80 km/t. på 25 sek. Der er permanent træk på alle seks hjul og bagakslen er styrbar.

Vognen er forsynet med tag- og frontmonitor med en kastelængde på op til 85 m, undervognsdysser, HT- og LT slanger, CAFS og CO2 anlæg. Tankkapaciteten er på 12000 l vand og 1200 l skumvæske. Pumpen kan leverer 6500 l/m ved 11 bar.

Copenhagen Airport Fire & Rescue i Kastrup opererer ud fra to stationer – Øst og Vest. Udover brand og redning kører CPH BOR også som Firstresponder i lufthavnen.

I 2012 besøgte foreningen Brand- og redning i Roskilde Lufthavn

Besøg Rosenbauers hjemmeside

  • Beredskab: Copenhagen Airport Fire & Rescue
  • Station: Vest
  • Køretøjstype: Skumtender (4)
  • Fabrikat: Rosenbauer
  • Opbygning: Panther CA-05 6×6
  • Årgang: 2005 (miljøforbedret i 2011)
  • Foto: Henning Svensson

Månedens køretøj er en kort præsentation af et vilkårligt brand- og redningskøretøj fra et ligeledes vilkårligt beredskab – dog sædvanligvis fra Danmark, Skandinavien eller det øvrige Europa. Der er ikke nødvendigvis tale om nye køretøjer. Gamle køretøjer, herunder veterankøretøjer, kan også forekomme.

Månedens køretøj juli 2017 – Sankt Augustin

St. Magleby S32. Ex. Sankt Augustin. Foto: Rune Christensen.

Drejestige S 32 blev leveret medio 1990 til Freiwillige Feuerwehr Sankt Augustin, Löschzug Mülldorf i det genforenede Tyskland. Her gjorde den tjeneste frem til 2012, hvor den blev afløst af en ny MAN /Metz drejestige.

Medio 2013 blev S 32 leveret til Dragør Brandvæsen og indsat som S 1. Den blev i forbindelse med etableringen af Hovedstadens Beredskab omnummereret til S 32 og er fortsat i drift på station Store Magleby.

Det forventes, at S 32 afløses af S 26 – tidligere Københavns Brandvæsen S 11 – senere i år. Der skal dog først foretages nogle tilpasninger af remisen på station Store Magleby, da den nye drejestige er en anelse højere end sin forgænger og derfor ikke kan være i remisen, som den er udformet i dag.

Læs om den første Bronto Skylift i et dansk brandvæsen

Se FF Sankt Augustin, Löschzug Mülldorfs nuværende MAN drejestige

  • Beredskab: Hovedstadens Beredskab
  • Station: Store Magleby
  • Køretøjstype: Drejestige med kurv
  • Fabrikat: Iveco Magirus 120-25 AN/42, 4×2
  • Opbygning: Magirus DLK 23/12 (30 m)
  • Årgang: 1989
  • Foto: Rune Christensen

Månedens køretøj er en kort præsentation af et vilkårligt brand- og redningskøretøj fra et ligeledes vilkårligt beredskab – dog sædvanligvis fra Danmark, Skandinavien eller det øvrige Europa. Der er ikke nødvendigvis tale om nye køretøjer. Gamle køretøjer, herunder veterankøretøjer, kan også forekomme.

Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere