Månedens køretøj april 2019 – HH 2504

HH 2504, den gule sprøjte fra Hamburg var et af syv identiske køretøjer. Foto: Tony Frimodt

Den gule sprøjte – HH 2504 – er en af en serie på syv identiske køretøjer leveret til Feuerwehr Hamburg i 1994, som første generation “Hamburger Löschfahrzeuge” HLF.

Mod slutningenn af 1980’erne oplevede man i Hamburg at antallet af ildløsindsatser var faldende, mens antallet af indsatser til miljø- og redningsrelaterede hændelser var stigende.

Som en direkte konsekvens heraf, valgte man at udvikle et helt nyt udrykningskoncept – “Hamburger Löschzug”, der blandt andet resulterede i anskaffelsen af en ny type autosprøjte – “Hamburger Löschfahrzeuge”, forkortet HLF, der kunne indsættes selvstændigt ved brand, redning og miljøindsatser samt som first-responder.

Fra at være et køretøj oppakket med alt overvejende brandslukningsmateriel, blev autosprøjten således til et kombineret brand- og redningskøretøj, som det kendes fra de fleste stedet i Vesteuropa i dag – også i Danmark.

Som den eneste af de syv, valgte man forsøgsvis at lakere HH 2504 svovlgul (RAL 1016) i modsætning til den normalt anvendte dagslysrød (fluorescerende rød, RAL 3024). Køretøjet tilgik Feuerwehrakademie Hamburg F 05 (Brand- og redningsskolen) mens de øvrigt seks blev fordelt parvis på stationerne Wandsbek F 21 (HH 2503, HH 2505), Alsterdorf F 16 (HH 2506, HH 2507) og Süderelbe F 36 (HH 2508, HH 2509).

De syv køretøjer blev bygget af firmaet FGL på Mercedes-Benz 1224 AF. Som nævnt bestod oppakningen af både brand- og redningsmateriel, blandt andet Holmatro frigørelsesværktøj, dykpumpe og 8 kW generator. Pumpen var en Rosenbauer R 240 med en ydelse på 1600 l/m ved 8 bar. Køretøjet havde en vandtank på 1400 l, fastmonteret skumtilblander, tagmonitor, 60 m førstehjælpsslange på vinde, slangekærre med 200 m B-slanger samt lysmast med 2 x 1000 W projektører. Bemandingen var 1 +5.

Hidtil bestod et slukningstog i Hamburg af autosprøjte (LF 16), tankvogn/tender (TLF 16/25), drejestige (DLK 12/23), let redningsvogn (RW 1) og et ledelseskøretøj (KLF). I det nye koncept bestod udrykningen i stedet af 2 autosprøjter (HLF), drejestige (DLK) og et ledelseskøretøj (KLF).

Det første “Hamburger Löschzug” blev sat i drift d. 28. oktober 1994 på station Wandsbek F 21.

HH 2504 blev i 2011 foræret til et projekt i Dar es Salaam i Tanzania. Køretøjet forulykkede imidlertid i juli 2012 og blev i den forbindelse totalskadet.

I parentes kan bemærkes, at FLG – Feuerlöschgerätewerk Luckenwalde – der byggede de syv sprøjter, er en tidligere østtyske brandmaterielfabrik i Luckenwalde syd for Berlin. Før murens fald var det her, man byggede de meget store serier af brandkøretøjer på IFA W50-chassiser, og det var også – så vidt vides – den eneste drejestigefabrik i Østeuropa, når der ses bort fra Sovjetunionen. I dag ejes fabrikken af Rosenbauer, og der bygges blandt andet AT3-køretøjer i Luckenwalde.

Læs om foreningens studietur til Hamburg i 2013

  • Beredskab: Feuerwehr Hamburg
  • Station: Feuerwehrakademie Hamburg F 05 (Brand- og redningsskolen)
  • Køretøjstype: HLF (autosprøjte)
  • Fabrikat: Mercedes-Benz 1224 AF
  • Opbygning: Feuerlöschgerätewerk Luckenwalde
  • Årgang: 1994
  • Foto: Tony Frimodt

Månedens køretøj er en kort præsentation af et vilkårligt brand- og redningskøretøj fra et ligeledes vilkårligt beredskab – dog sædvanligvis fra Danmark, Skandinavien eller det øvrige Europa. Der er ikke nødvendigvis tale om nye køretøjer. Gamle køretøjer, herunder veterankøretøjer, kan også forekomme.

Vi anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Vi anvender tredjepartscookies til at spore, hvordan du bruger vores hjemmeside. Det hjælper os med bedre at forstå, hvordan folk bruger vores hjemmeside, og hvordan de tilgår den.  Læs mere