Lemongrønne brand- og redningskøretøjer

TLF 06, fra brandvæsenet i Zürich, med den karakteristiske lemongrønne farve, der siden  1989 har været et krav til brand- og redningskøretøjer i Zürich. Foto: Jesper Lind Arpe

Nok en gang skal vi til udlandet – nærmere bestemt til Schweiz. Nogle af de 24 schweiziske kantoner (regioner), men ikke alle, anvender det markante lemongrønne design til brand- og redningskøretøjerne. I Kanton Zürich blev det indført som et krav i 1989, at beredskaberne efter en overgangsperiode frem til 1991 udelukkende måtte rykke ud med lemongrønne brand- og redningskøretøjer.

Schutz & Rettung Zürich er den organisation, der blandt andet omfatter brandvæsenet inklusive lufthavnen, ambulancetjenesten, katastrofeberedskabet, alarmcentralen og brandpolitiet, dvs. den brandforebyggende myndighed.

Det er den offentligt forankrede, men privat finansierede bygningsbrandforsikring, Gebäudeversicherung Zürich (GVZ), der udstikker retningslinjerne for beredskaberne og deres udstyr. GVZ betaler også 50 % af anskaffelsesudgifterne til nyt materiel. Det har betydet, at kantonens brandvæsener generelt er godt kørende, og at der er en meget stor ensartethed, om end der ikke er rammeaftaler. De foreskrevne køretøjsspecifikationer er meget traditionelle med krav til chassis, motor, opbygning og udstyr.

I Schweiz betegnes normale autosprøjter som TLF (Tanklöschfahrzeug), og det er sådanne køretøjer, der danner rygraden i beredskaberne. Blandt kravene fra GVZ kan – udover den lemongrønne lakering – nævnes, at en TLF skal være på 4×4-chassis, snekæder, mindst 10 tons nyttelast og højst 18 tons totalvægt, dieselmotor med mindst 20 HK/ton, fuld- eller halvautomatisk gearkasse, 6-10 siddepladser, mindst 2.400 liter vandtank, normaltrykspumpe på mindst 3.000 l/m ved 10 bar og højtrykspumpe på mindst 250 l/m ved 40 bar, mindst 1 x 100 m HT-slange, mindst 10 kVA generator, lysmast, hydraulisk frigørelsessæt og overtryksventilator. Blandt de mere kuriøse indslag i kravspecifikationen er, at skydestigerne – hvoraf der både skal være en 14 m og en 9,8 m – skal være udført i træ.

De let genkendelige håndstiger af træ, der i mange år har været en fast del af oppakningen på Zürichs sprøjter, bliver med tiden udskiftet med stiger fremstillet af kulfiber, der er væsentligt lettere end træ. Foto: Jesper Lind Arpe

Træstigerne bunder blandt andet i, at Schweiz meget tidligt havde et yderst veludbygget sporvognsnet, hvorfor man grundet kørestrømmen i luftledningerne historisk ikke kører med metalstiger mange steder i Schweiz. De senere år er man dog gået over til carbonstiger, men formelt står der stadig træstiger i kravene for Zürich.

Siden 2002 har Zürich i flere omgange anskaffet nye, ensartede sprøjter – bygget på samme chassis, med de naturlige produktudviklinger undervejs, og udformet med samme skabsopbygning og samme udstyr.

TLF 06 tilgik Schutz & Rettung i 2008 og blev indsat i førsteudrykningen på station Süd, der dækker hovedparten af Zürich by. TLF 06 er opbygget på Scania P 420 med Allison-gearkasse. Køretøjet er opbygget af Rusterholz, der er Magirus-agent og stamleverandør af køretøjer til Zürich, hvortil de over små 20 år har leveret 17 Scania-TLF’ere og dertil også andre køretøjer. TLF 06 er en af de sidste med træstiger til Zürich.

I Hamburg indkøbte man i 1994 en sprøjte i farven RAL 1016, kaldet svovlgul. Læs mere her

  • Beredskab: Schutz & Rettung Zürich
  • Station: Süd
  • Køretøjstype: TLF (Tanklöschfahrzeug)
  • Fabrikat: Scania P 420 med Allison-gearkasse
  • Opbygning: Carrosserie Rusterholz, Richterswil (Zürich)
  • Pumpe: Magirus 2.800 l/min ved 10 bar og 250 l/min ved 40 bar
  • Vandtank: 2.680 liter
  • Førstehjælpsslanger: 2 x 100 m HT på vinder
  • Årgang: 2008
  • Foto: Jesper Lind Arpe

Vi melder fra! Nr. 4, 2004

Vi melder fra! Nr. 4, 2004. Foto: Jesper Lind Arpe

Den 12. september var vi på kør-selv-tur til Odsherred. Målet for turen var de to kommunale brandvæsener på halvøen med Lammefjorden – Nykøbing-Rørvig og Trundholm. Desuden skulle vi besøge Dragsholm Brandværnsforeningen, som er en forening til bevarelse af gamle brandkøretøjer. Vi startede i Nykøbing Sjælland, hvor vi blev budt velkommen af en af kommunens indsatsledere og en brandmand. Efter en rundgang i garagen (en stor hal med én fælles udkørselsport for alle køretøjer) blev alle køretøjer kørt ud til fotografering – særligt den velholdte veteransprøjte M 2 vakte opsigt.

Klik på billedet for at åbne bladet i et nyt vindue.

I dette nummer kan du læse om:

  • Formanden har ordet
  • Mindeord
  • Beredskabskorpsets køretøjer, del 3
  • Fototema – Politiheste i København
  • Besøg i Odsherred
  • Besøg hos Nordsjællands Brandvæsen
  • Besøg hos EOD
  • Rejseberetning fra Larnaca
  • Fra Chicago
  • Brand & redningskøretøjer på internettet, del 2
  • Forsidefoto: Jesper Lind Arpe

New York City Fire Department

Truck 21 - i mange amerikanske brandvæsener kaldes stigekøretøjer for trucks. Foto: Henning Svensson

Denne måneds køretøj er skudt i 2016 i New York og er af en af de mange tower ladders der dækker New York City. Køretøjet er opbygget på et Seagrave chassis med en Aerialscope mid-mount 75′ tower ladder.

Tower Ladder 21 – eller Truck 21 (i mange amerikanske brandvæsener benævnes stigekøretøjer trucks) er stationeret sammen med Engine 34. Stationen dækker det område, der kaldes Hells Kitchen. Stationen hører under 7. Battalion (Manhattan).

Tower ladderen er en stige/lift, med en fastmonteret kurv på en teleskopbom og den findes i to varianter, en på 75 fod (ca. 23 m), som den viste og en på 95 fod (ca. 30 m). Bemandingen varierer fra 4 til 6 m/k.

Tower ladderen har en stor kurv, med fastmonteret vandkanon. Foto: Henning Svensson
Mange amerikanske brandkøretøjer er smykket med USA's flag - Stars and Stripes - og ofte også med lokale flag. Foto: Henning Svensson
Engine 34 - engine dækker over hvad vi i Danmark kalder en autosprøjte. Foto: Claus Mortensen

Engine 34 er af typen Seagrave Attacker 2000/500 (500 gallon = ca. 2000 l vandtank og 2000 Gpm = ca. 8000 l/min pumpe), og er fra fra 2013.

Fire Department of the City of New York, som er det officielle navn, eller bare New York City Fire Department, er delt op i fem områder: Bronx, Brooklyn, Manhattan, Queens og Staten Island. På Manhattan er der pr. 2017 49 brandstationer, fordelt på 43 Engine Companies (sprøjter), 32 Truck Companies (stiger og tower ladders), 1 Squad Company (special sprøjte) og 1 Rescue Company (redningsenhed). Styrken servicerer, sammen med enheder fra Bronx, 1,5 millioner indbyggere, fordelt på 23 kvadrat km.

Ladder Company 21 blev oprettet den 1. juni 1890 og lå oprindelig på 432 West 36 street og bestod af en hestetrukket stige. I 1939 blev brandstationen revet ned for at give plads til den nye Lincoln tunnel. Den nye station blev etableret på den nuværende adresse på 440 West 38 Street.

I forbindelse med terrorangrebet d. 11/9 2001 var der syv brandfolk fra denne station, som mistede livet i forbindelse med opgaver i Syd tårnet. På brandstationen, mellem de to garager, er der sat mindeplader op til ære for de syv brandfolk.

Ladder 17 fra Boston Fire Departement har været månedens i august 2018. Læs mere her

  • Beredskab: New York City Fire Departement (FDNY)
  • Station: E34 / L21. 440 West 38th st.
  • Køretøjstype: Tower Ladder 75′
  • Fabrikat: Seagrave/Aerialscope
  • Opbygning: Seagrave
  • Årgang 2010
  • Foto: Henning Svensson / Claus Mortensen

Vi melder fra! Nr. 3, 2004

Vi melder fra Nr. 3, 2004. Foto: Lars Larsen

I et dejligt vejr mødte 22 medlemmer op på Dragør brandstation søndag den 23. maj, her ev vi budt velkommen og fik en fremvisning af stationen og køretøjerne. Derefter var det d til den faste fotografering. Vi fik kørt hvert køretøj ud, vendt og drejet så det hele assede med solen. Man råder over 3 køretøjer i Dragør: Sprøjten M-1, tenderen T-1 og 1, en Ford Transit købt af Søllerød Brandvæsen. Besøget sluttede med en kop kaffe.

Klik på billedet for at åbne bladet i et nyt vindue.

I dette nummer kan du læse om:

  • Formanden har ordet
  • Mindeord
  • Beredskabskorpsets køretøjer, del 2
  • Feuerwehr Hamburg
  • Besøg hos Dragør Brandvæsen
  • Ørnehjørnet
  • FKB’s årsmøde 2004
  • Ja det var den sommer!!
  • Nye køretøjer
  • Forside foto: Lars Larsen

Specialsprøjte til indsats i Farum Midtpunkt

Månedens køretøj juli 2020. Specialsprøjte til indsats i Farum Midtpunkt. Foto: Christian Aagaard Nielsen

Nord for København, en halvtimes kørsel i bil, ligger Farum. Byen var indtil 2007 en selvstændig kommune, men er i dag en del af Furesø kommune. Byens brandvæsen er Frederiksborg Brand & Redning, der lokalt opererer ud fra Falckstationen på Ryttermarken 13.

Farum er kendt for blandt andet sin fodboldklub, FC Nordsjælland, sine mange idrætsanlæg, dyr rødvin og Farum Midtpunkt, med det lidet flatterende tilnavn “Rustenborg”. Navnet hentyder til bebyggelsens rustne, jernpladebeklædte antræk. Farum Midtpunkt, der er tegnet af arkitekterne Jørn Ole Sørensen, Viggo Møller-Jensen og Tyge Arnfred, blev opført i årene 1971 – 1975, en periode hvor byen oplevede en stor befolkningstilvekst.

Udformningen af Farum Midtpunkt giver nogle brandslukningsmæssige udfordringer, blandt andet som følge af lange adgangsveje, der sker via et lavloftet parkeringsanlæg under bebyggelsen. Derfor har brandvæsenet et specialkøretøj, med kort akselafstand og lav højde, til rådighed for indsatser i netop denne bebyggelse, da en traditionel autosprøjte er for stor og derfor ikke kan komme tæt nok på adgangsdørene.

Køretøjets korte akselafstand gør det lettere at manøvrere rundt med. Foto: Christian Aagaard Nielsen
Køretøjets lave højde gør det muligt at køre ind i det underjordiske parkeringsanlæg i Farum Midtpunkt. Foto: Christian Aagaard Nielsen

Denne måneds køretøj er tredie generation Farum Midtpunktsprøjte. M2, som vognen hedder, er en lille autosprøjte (smal, kort akselafstand, lav højde) på Iveco 70C17 chassis med Magirus opbygning. Den er forsynet med en Ruberg 16/8 pumpe, 800 l vandtank og 120 m HT slange på vinde. Derudover er oppakningen i store træk, som på en traditionel autosprøjte. Mandskabskabinen har plads til to røgdykkere, hvis sæder er forsynet med med et system, der fastholder trykluftappararterne, så længe bilens parkeringsbremse er deaktiveret – de er altså låst i holderen, under kørsel.

M2 blev indkøbt af Falck, der stod for brandslukningen i Farum i perioden fra 1991 til 2016 (og 2016-2019 som entreprenør for FBBR), og siden hen overtaget af Frederiksborg Brand & Redning, da man hjemtog brandslukningen.

En typisk udrykning til Farum Midtpunkt består af M2 med holdleder og tre brandfolk, M1, der er stationens almindelige autosprøjte, med to brandfolk samt en indsatsleder i eget køretøj. M2 anvendes også til andre typer udrykninger ved behov.

Første generation Farum Midtpunktsprøjte blev indkøbt til det daværende Farum Brandvæsen (1965 – 1991) og var en VW Transporter årgang 1971, der senere blev ombygget til miljøvogn. Anden generation var en Mercedes-Benz L 608 D, årgang 1978. Dette køretøj var også benævnt M2 og blev overtaget af Falck, da man overtog brandslukningen fra Farum Brandvæsen. Vognen var i drift frem til indsættelsen af den nuværende M2 i 2012.

Se den tidligere Farum Midtpunktsprøjte, fotograferet i forbindelse med Generalforsamlingen i 2012

I juni 2006 bragte Berlingske en historie om Farum Midtpunkt

I Dragør benytter man også en sprøjte, der er mindre end en traditionel sprøjte

  • Beredskab: Frederiksborg Brand & Redning
  • Station: Farum
  • Køretøjstype: Autosprøjte
  • Fabrikat: Iveco 70C17
  • Opbygning: Magirus AluFire
  • Årgang: 2012
  • Fotograf: Christian Aagaard Nielsen

Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere