Specialtjenesten ved Hovedstadens Beredskab

På besøg hos Specialtjenesten på hovedbrandstationen i København. Foto: Henning Svensson

En lidt anderledes brandstation, om ikke andet når det kommer til kompetencer og opgaver, er Specialtjenesten ved Hovedstadens Beredskab.

Om formiddagen d. 23. oktober besøgte foreningen Specialtjenesten, der bor på hovedbrandstationen i København. Besøget startede med fremvisning af tjenestens køretøjer, hvorefter medlemmerne over en kop kaffe fik en præsentation af tjenesten, dens historie og arbejdsopgaver.

I 2018 besluttede man, at der var behov for en opdaterig af Specialtjenesten, der var blevet etableret i 2012, ved en sammenlægning af Røgdykkertjenesten og Pionertjenesten. Opdateringen udmøntede sig i en Specialtjeneste 2.0 (arbejdstitel). Det betød populært sagt, at posen blev rystet og at man revurderede tjenestens organisation, arbejdsopgaver og materiel. Hele processen har taget nogle år, men pr. 2023 er konceptet med ny organisation og nye køretøjer fuldt implementeret.

Nye køretøjer foran remisen hos Specialtjenesten. Foto: Henning Svensson

Mandskabet er fordelt på fem roder (hold) i modsætning til alle de øvrige stationer i HBR, hvor mandskabet er fordelt på fire roder. Hver af Specialtjenestens fem roder består af otte mand.

Hver dag, året rundt, er der en rode på døgnvagt, dertil kommer en rode på dagvagt (på hverdage). Døgnvagten er udrykningsvagt, mens mandskabet, når de er på dagvagt, gennemfører øvelser og uddannelse.

Specialtjenestens arbejdsopgaverne kan sammenfattes til ”personredning under alle tænkelige forhold” – det kan være i forbindelse med brand, kompliceret frigørelse, redning i højde/dybde, redning på og under vandet samt indsats i kritiske situationer, som f.eks. ved skyderiet i Fields i juli 2022. Sidstnævnte sker i tæt samarbejde med politiet.

Den ene af to identiske redningsenheder (mandskabsvogn) på Mercedes-Benz Sprinter 519 CDI opbygget af Rosenbauer. Foto: Henning Svensson

Man betjener sig af fem køretøjer – to mandskabsvogne (der minder lidt om den gamle røgdykkerbus, som nogle vil kunne huske) kaldet redningsenheder og to sprøjter kaldet materielenheder samt et multikøretøj. En redningsenhed og et materielenhed udgør et par. Der er således to identiske køretøjspar, hvoraf det ene anvendes af døgnvagten og det andet af dagvagten. Multikøretøjet anvendes til forfaldende logistikopgaver.

Den ene af to identiske materielenheder (sprøjte) på Volvo FL 280 med Rosenbauer opbygning. Foto: Henning Svensson

Redningsenheden er bemandet med en holdleder og fem brandmænd, der bl.a. kan formere to hold kredsløbsrøgdykkere eller to hold (vand)dykkere. Materielenheden er bemandet med to brandmænd, hvoraf den ene kan være en holdleder. Materielenheden er, som navnet antyder, værktøjskassen. Køretøjet er i store træk magen til de sprøjter, der findes på de øvrige HBR stationer, dog tilpasset Specialtjenestens særlige behov.

I 408 multikøretøj på Mercedes-Benz Sprinter 4X4 519 CDI. Foto: Henning Svensson

Læs også..

På tur til Frederikssund og Halsnæs

Søndag d. 19. maj 2013 besøgte foreningen Frederiksund – Halsnæs Brand & Redningsberedskab. Det blev til besøg på brandstationerne i Frederikssund, Frederiksværk, Slangerup og hos beredskabets frivillige. Der var nok at se på. Ikke mindst…

Generalforsamling d. 26. marts 2011 – Helsingør

Søndag d. 26. marts 2011 afholdt Dansk Selskab for Brandkøretøjer generalforsamling. Det foregik denne gang hos Nordsjællands Brandvæsen i Helsingør. Nordsjællands Brandvæsen er et fælleskommunalt brandvæsen, som dækker kommunerne Helsingør og Fredensborg-Humlebæk, og som så…

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere