Brandslukning bag jerntæppet. Feuerwehr Potsdam

IFA W50 drejestige fra BF Potsdam. Foto: Tony Frimodt

I skærende kontrast til sidste måneds køretøj har vi her at gøre med et køretøj, der har taget turen fra Østtyskland, DDR, tværs gennem jerntæppet til det genforenede Tyskland.

Til brandvæsenet i Potsdam leveredes i 1987 denne 30 m drejestige på IFA W50 L, opbygget af Feuerlöschgerätewerk Luckenwalde. Vognen blev indsat på den daværende hovedbrandstation i Potsdam.

Køretøjets oppakning bestod blandt andet af en oppustelig springpude, letskumaggregat, vandkanon, motorskæreskive, generator og lysmateriel.

Ved levering havde drejestigen en tilhørende kurv, som under kørsel var placeret på køretøjets front. Den løse kurv blev dog fjernet fra køretøjet d. 3. oktober 1990, da anordningen ikke levede op til sikkerhedsreglerne i det genforenede Tyskland.

I 2008 blev vognen flyttet til station Babelsberg hvor den var i drift frem til 2010. Herefter gik turen tilbage til hovedbrandstationen, hvor den var i drift, som reserve frem til 2012.

I dag er vognen overdraget til Berliner Feuerwehr Museum.

Det er næsten ikke muligt at sige brandkøretøjer og DDR i samme sætning uden også at sige IFA. Selvfølgelig har der eksisteret brand- og redningskøretøjer på andre chassiser i DDR, f.eks. Tatra og Robur, men blandt fuldtidsbrandvæsenerne – Berufsfeuerwehr – har IFA være dominerende.

Potsdam, hovedstaden i den Tyske delstat Brandenburg, ligger sydvest for Berlin. Byens brandvæsen, Feuerwehr Potsdam, betjener sig af tre stationer, Potsdam, som er hovedstation, Babelsberg og den nyeste station, Neu Fahrland, som er en ren ambulancestation. Alle er døgnbemandede.

Læs om et dansk brandkøretøj, fra hovedstadsområdet, med en fortid i Tyskland.

  • Beredskab: Feuerwehr Potsdam
  • Station: Potsdam (Hovedbrandstationen)
  • Køretøjstype: Drejestige, DL 30.01
  • Fabrikat: IFA W50 L
  • Opbygning: FGL
  • Årgang: 1987
  • Foto: Tony Frimodt

Månedens køretøj er en kort præsentation af et vilkårligt brand- og redningskøretøj fra et ligeledes vilkårligt beredskab – dog sædvanligvis fra Danmark, Skandinavien eller det øvrige Europa. Der er ikke nødvendigvis tale om nye køretøjer. Gamle køretøjer, herunder veterankøretøjer, kan også forekomme.

Vi anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Vi anvender tredjepartscookies til at spore, hvordan du bruger vores hjemmeside. Det hjælper os med bedre at forstå, hvordan folk bruger vores hjemmeside, og hvordan de tilgår den.  Læs mere