Modelbygger – hvordan kommer man i gang?

Sønderborg S2, ex. Frederiksberg Brandvæsen S1, skala 1:87. Modellen er bygget af Steffen Lund. Foto: Henning Svensson

Kan jeg blive modelbygger? Ja, selvfølgelig kan Du blive modelbygger! Det afgørende er, hvor høje forventninger Du stiller til dine modelbiler – og dermed hvor store krav Du stiller til dine egne evner.

Det er desværre ikke alle, der kan leve op til deres egne forventninger. Der er også nogle, som faktisk godt kan – men som aldrig når at opdage det, fordi de mister tålmodigheden inden de bliver rigtig gode til at bygge.

Ingen kan sætte sig ned ved hobbybordet og bygge en topklasse udstillingsmodel uden nogensinde før at have prøvet det. Enhver ny modelbygger må derfor indstille sig på at ”betale lærepenge” i begyndelsen i form af mislykkede projekter. Omvendt kan man ikke vide, om man kan tilfredsstille sine egne forventninger, før man har givet det en chance.

Allerførst må man gøre op med sig selv hvilken skala man vil prøve kræfter med. Jeg bygger selv i målestoksforhold 1:87, eller H0 (”h-nul”) som det også hedder. Det er en forholdsvis lille størrelse.

Der er flere årsager til, at jeg har valgt 1:87: Pladshensyn. En standardbrandbil i 1:87 fylder ca. 10-15 cm i længden.

Udbuddet af grundmodeller er langt størst i 1:87 – i hvert fald hvis man, som jeg, gerne vil bygge europæiske køretøjer. Sagen er en anden, hvis man vil bygge f.eks. amerikanske køretøjer.

Materialet. I 1:87 er byggematerialet normalt plastic, mens større størrelser som regel i større eller mindre omfang benytter sig af metal. Plastic er langt lettere at arbejde med end metal.

Andre gængse skalaer er: 1:160, 1:72, 1:64, 1:48, 1:43, 1:24 og 1:18. Der er utvivlsomt væsentlig forskel på byggeteknik i de forskellige skalaer, og mine beskrivelser vil derfor hovedsageligt være relevante i 1:87 – om end grundreglerne til en vis grad også vil kunne bruges i andre skalaer.

Der er visse grundlæggende forudsætninger, som er nødvendige for at blive en god modelbygger:

To generationer pionerkøretøjer fra Københavns Brandvæsen, skala 1:87, bygget af Dennis Olsen, Christian Aagaard Nielsen og Steffen Lund. Foto: Henning Svensson

Realistisk ambitionsniveau

Dette er vel nok en af de allervigtigste forudsætninger. Mange modelbyggerkarrierer slutter inden de for alvor er begyndt, fordi man fra starten kaster sig ud i meget komplicerede byggeprojekter – og så mister modet eller bliver skuffet over sine kreationer. I begyndelsen bør man derfor vælge projekter efter sværhedsgrad: Selv om man egentlig helst ville bygge en 1:87-model af f.eks. Frederiksbergs nedbyggede drejestige med 5-delt stigepark og knækled, er det nok en god idé at starte i den lidt lettere ende med f.eks. en indsatsledervogn, en varevogn eller en primitiv vandtankvogn.

Politibiler gennem tiden, skala 1:87, bygget af Steffen Lund og Henning Svensson. Foto: Henning Svensson

Tålmodighed og omhyggelighed

Selv om man i begyndelsen kommer til at lave nogle modelbiler, man måske ikke er så stolt af, så vil man opdage, at der med tiden indsniger sig en vis rutine og efterhånden udvikler man sine egne metoder, ligesom man altid kan lære af andre modelbyggere. Mange processer kan gøres på forskellige måder og det gælder om at finde den metode, man selv synes er bedst/lettest/ rigtigst. Selv efter man har nået et vist niveau må man erkende, at vellykkede bygge-projekter tager tid. Det nytter ikke noget at springe over hvor gærdet er lavest for at spare tid, hvis det samtidig forringer kvaliteten af arbejdet.

Flere generationer køretøjer fra Gentofte Brandvæsen, skala 1:87, bygget af Jesper Lind Arpe, Denis Olsen, Steffen Lund og Christian Aagaard Nielsen. Foto: Henning Svensson

Fingersnilde

At lave virkelighedstro miniaturemodeller kræver en rolig hånd. Jo mindre skala man arbejder i, jo vigtigere er det. Man kan godt bygge i 1:87 uden lup, men det er vanskeligt at leve uden pincet.

Værktøj og forbrugsvarer

Det er individuelt, hvilket værktøj man synes er nødvendigt for at bygge sine modelbiler. Skæreunderlag, skalpel, pincet, krokodillenæb, pensler, metallineal og småfile kommer man dog næppe udenom.
Ved plasticbyggeri vil forbrugsvarerne typisk være plastark, plaststrimler, lim (ofte flere slags), maling (ofte flere slags), køkkenrulle, vatpinde, spartelmasse, masketape (malertape), slibepapir og opvaskebørster. Disse forbrugsvarer kan købes i hobby-butikker, supermarkeder, isenkræmmere og selvfølgelig på internettet.

Modelbygger - et eksempel på et modelbyggerbord. Her bygger Henning Svensson Beredskabsstyrelsens HazMat-bil i skala 1:87. Foto: Henning Svensson

Arbejdsplads og -ro

Som nævnt tager omhyggelighed tid. Det kan være dræbende for byggelysten, hvis man hver gang man har lidt tid til modelbyg først skal til at finde sine projekter og værktøjer frem og indrette et ”værksted”. Det optimale er selvfølgelig at have et rum, som ikke bruges til andet – men det kan selvfølgelig kræve ualmindelig gode forhandlingsevner at nå til enighed med boligens ”overkommando” om det, og mindre kan også gøre det – eksempelvis et hjørne af stuen, hvor der kan luftes effektivt ud.

Økonomi

Det er ikke en billig hobby. Det er sjældent man bygger en modelbrandbil helt fra scratch – altså uden en grundmodel at starte med. Typisk får man førerhus, hjul og evt. chassis (undervogn) fra en grundmodel, som man køber hos hobbyhandleren. Resten af køretøjet må man selv bygge af plasticstykker.

Hvis disse 6 grundforudsætninger omtrent er opfyldt, så er basis skabt for en udbytterig modelbyggerkarriere.

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere