Jacob Stoppel er død

Jacob Stoppel er død. Foto: Stoppel Hobby

Det er med sorg, vi har modtaget meddelelsen om, at Jacob Stoppel i går d. 13. februar 2021 sov ind efter længere tids sygdom.

Stoppels forretning på Frederiksberg var i over 50 år et slaraffenland for modelbyggere, der valfartede til fra ind- og udland. Her kunne man finde alt i plastic-byggesæt og tilbehør. Hvad enten man interesserede sig for fly, panser eller røde biler, var Stoppel leveringsdygtig i materialer og know-how.

Stoppel, der også var tovholder på diverse modeludstillinger gennem årene, vil blive husket og savnet som det samlingspunkt han og forretningen var – ikke mindst som vært for Dansk Selskab for Brandkøretøjers månedlige modelbyggemøder, der første gang så dagens lys i 2010.

Ære være Jacob Stoppels minde.

Vi melder fra! Nr. 1, 2010

COP15 er ikke navnet på en kaffecafe med begrænset antal siddepladser, men er en forkortelse af Conference of Parties som er FNs årlige klimatopmøder. 15 er antallet af gange man har afholdt sådanne konferencer. COP15 skulle i 2009 afholdes i København fra d. 7. til d. 19. december og der var lagt op til danmarkshistoriens største sikkerhedsopgave.

Klik på billedet for at åbne bladet i et nyt vindue.

I dette nummer kan du læse om:

  • Tur til Malmö Brandkår
  • Hold kontakten vedlige
  • Pilgrimsrejse til Lourdes
  • Ørnen er landet…
  • COP15
  • Ud at se med DSFB
  • At bekende kulør som brandnørd
  • Er du modelbygger – eller vil du gerne i gang?
  • Politibus i 1:87
  • Bagsiden
  • Forsidefoto: Tony Frimodt

Indendørssysler i en coronatid – modelbygning

Københavns Brandvæsens station Prøvestenen med sprøjte og færdselsvogn fra midt 1970'erne.  Dioramaet er fremstillet af den legendariske modelbygger Preben Larsen. Modelbiler og foto af Steffen Lund.

Når livet byder os efterårets regn og rusk, vinterens sne og kulde eller en Corona pandemi for den sag skyld, er det godt at have nogle indendørssysler at kaste sig over. Steffen Lund er mangeårigt medlem af Dansk Selskab for Brandkøretøjer og en rutineret modelbygger.


Mit navn er Steffen Lund, jeg er 55 år. Jeg er faglært maskinarbejder og bor på Nørrebro – her har jeg boet hele mit liv. En af mine store passioner er modelbygning. Jeg har bygget modelbiler i over 30 år.

Det, der fik mig startet, var nok min Märklin modeljernbane. Min far byggede banen til mig da jeg var en lille dreng. Jeg fik en del Wiking modelbiler til. Især brandbilerne vakte min interesse, men der stod Feuerwehr på dem – den gang i 1970’erne kunne man kun købe tyske brandbiler – så jeg begyndt at eksperimentere med lidt Humbrol maling og nogle blå blink, som man kunne købe den gang.

Omkring 1979 var der en modeludstilling i Magasin på Kongens Nytorv (jo, den er god nok!). Jeg ved ikke hvem, der stod for udstillingen eller hvem, der havde bygget modellerne, men det var en stor inspiration for mig.

På et tidspunkt var det ikke længere nok at male på de biler jeg havde. Jeg ville gerne have modelbiler, der lignede dem jeg så på gaden i København. Så jeg begyndte at eksperimentere med modelbygning mere eller mindre fra bunden.

Jeg bygger hovedsageligt i skala 1:87. Det har jeg altid gjort, for den passer til modeljernbanens skala HO. Jeg har også bygget enkelte modeller i skala 1:43 / 1:50, men de fylder for meget og så passer de jo ikke til modeljernbanen.

Mit gennemgående tema – dvs. omkring 95% af det jeg bygger – er udrykningskøretøjer. Det er hovedsageligt køretøjer fra Københavns Brandvæsen (jeg har jo boet i Fælledvejs kørekreds hele mit liv), men også køretøjer fra Falck og politiet. Jeg prøver at bygge noget af det, som andre modelbyggere ikke bygger.

Fortid og nutid mødes hos Falck i Taastrup. Diorama af Jacob Stoppel. Modelbiler og foto af Steffen Lund
Københavns Brandvæsens kemikalieberedskab. Modelbygning, kulisse og foto af Steffen Lund
Københavns Brandvæsens Commer dykkervogn I4 årgang 1954 på opgave i Frihavnen. Modelbygning, diorama og foto af Steffen Lund
Københavns Brandvæsen snorkel SN2 årgang 1982. Diorama, modelbygning og foto af Steffen Lund
Amtsredningsvogn 8602 fra Falck i Hvidovre i snevejr. Diorama, modelbygning og foto af Steffen Lund
Pulversne fra Noch drysset og siet foran et papirbillede af Falckstationen i Hvidovre. Modellen rullet en omgang i "sneen" giver et realistisk vinterbillede. Foto af Steffen Lund
Et eksempel på et modelbyggeri i kategorien "de sidste 5%". Tingbjerg stadion, Brønshøj Boldklubs hjemmebane. Hvepsene fra Brønshøj er min klub. Jeg har spillet 800 seniorkampe for klubben. Model og foto af Steffen Lund
... og så lige et billede af tribunen med glade Brønshøj-fans
Køretøjer på St. Fælledvej, min lokale brandstation. Også her er der snydt lidt med modelbiler stillet foran et papirbillede. Modelbiler, kulisse og foto af Steffen Lund

Nye modelbyggere vil måske være tilbageholdende med at bygge i 1:87, fordi det er småt, men det er faktisk ikke et problem. Det er en vanesag. Det kan naturligvis begynde at knibe med synet, efterhånden som alderen skrider frem, men det går an med briller og godt med lys.

En fordel ved modelbygning i skala 1:87 er, at det er lettere at ”skjule” ens eventuelle småfejl, da de ikke ses så let på de små modeller. Omvendt kan en udfordring være, at det af og til kniber med at skaffe stumper, simpelthen fordi de ”gode” byggesæt udgår. Men så må man selv fremstille de stumper man skal bruge. Det gør jeg i stor stil.

Når man begynder på modelbygning, kan det være en god ide at starte i det små. Lad være med at kaste dig ud i et meget kompliceret byggeprojekt til at begynde med. Vælg i stedet et mere simpelt køretøj, en indsatslederbil eller en Falck p-vogn eller noget i den stil.

På det seneste er jeg begyndt at eksperimentere med at bygge dioramaer. (Et diorama er en detaljeret, tredimensionel fremstilling af en scene, der giver beskueren indtrykket af at være en del af scenariet).

Inspireret af diverse modelbilshjemmesider har jeg forsøgt mig med opstilling og fotografering af modelbiler i skala 1:87 i forskellige situationer. For at gøre det livagtigt er bilerne anbragt foran en bygning eller med billeder og andre remedier som baggrund. Målet med projektet, der stadig er på forsøgsstadiet, er at få det til at se ud som om man selv stod og tog billederne. Alle billederne er lavet med kameraet i min mobiltelefon. Jeg synes det fungerer rigtig godt.

Avanceret brosprøjte til Storebæltsberedskabet

Et imponerende køretøj. Avanceret brosprøjte til Storebæltsberedskabet. Foto: RK Brand & Teknik A/S

Storebæltsberedskabet er et beredskabssamarbejde, der har til opgave at afhjælpe brand og ulykker på Storebæltsforbindelsen, som består af en øst- og en vestbro samt en jernbanetunnel. Forbindelsen blev etableret i perioden 1988-1998. Jernbanen åbnede d. 1. juni 1997 mens motorvejen åbnede året efter d. 14. juni 1998.

Til indsatser på Østbroen har man netop anskaffet en ny avanceret specialsprøjte, af beredskabet kaldet en ”brosprøjte”. Køretøjet er placeret på brandstationen i Korsør og det er Slagelse Brand & Redning, der står for driften. Begrebet ”brosprøjte” er ikke nyt, idet man fra Storebæltsforbindelsen blev taget i brug har haft en sprøjte i beredskab specielt beregnet til hændelser på Storebælt. Men det er første gang, der investeres i et nybygget køretøj skræddersyet til formålet. Tidligere har ”brosprøjten” været en aflagt, traditionel a-sprøjte, bl.a. var den første brosprøjte en af Københavns Brandvæsens tidligere modulsprøjter.

Brosprøjte M7 på Scania P500 med Rosenbauer opbygning. Foto: RK Brand & Teknik A/S

Den nye, skræddersyede brosprøjte er en fireakslet Scania P500 med Rosenbauer-opbygning. Køretøjets 1. – 2. og 4. aksel er medstyrende, hvilket giver køretøjet bedre manøvreegenskaber. RK Brand & Teknik A/S har leveret og klargjort køretøjet, der er forsynet med en 6.000 l vandtank, 800 l skumvæsketank og en Rosenbauer NH35-pumpe fremstillet i rustfrit stål.

Brosprøjten er forsynet med en 14 m lang fjernbetjent, drejelig HRET slukningsarm (High Reach Extendable Turret) med påmonteret Rosenbauer RM65-vandkanon og termisk kamera. Systemet kendes bl.a. fra Aarhus Brandvæsens tidligere specialtendere (havneberedskabet) og er principielt magen til de systemer, som anvendes på nogle lufthavnsbrandvæseners skumtendere, bl.a. i Københavns Lufthavn. Bommen sætter brandmandskabet i stand til at slukke brand, i f.eks. en lastbil, i god afstand og dermed med højere sikkerhed for mandskabet.

Bagest på køretøjet kan man se Bergemeister-grillen i transportstilling. Foto: RK Brand & Teknik A/S
Lysmasten med LED lys hævet og udtræk for arbejdsplatform sænket. Foto: RK Brand & Teknik A/S
5 t Bergemeister-grill klar til brug. Foto: RK Brand & Teknik A/S

Der er i køretøjets bagende monteret en 5 t Bergemeister-grill, som det kendes fra autohjælpskøretøjer, til bugsering af person- og varevogne. Det gør, at beredskabet kan fjerne havarerede køretøjer, så skadestedet hurtigt kan afvikles og trafikken genoptages.

Derudover er brosprøjten forsynet med Digimatic skumsystem, CAFS 800, hækmonteret Rotzler 5 t hydraulisk spil, frontdyser til brug for spuling af vejbane, to HT-slanger á 90 m på vinde, Rosenbauer Flexilight lysmast med LED lys og RK elektrisk udtræk for arbejdsplatform (placeret på taget). Køretøjet er dekoreret med 3M Diamond Grade folie.

Brosprøjten er blevet til i et samarbejde mellem Sund & Bælt og Slagelse Brand & Redning på baggrund af et ønske om at øge sikkerheden på broen samt at styrke beredskabet, bl.a. i forbindelse med brand i lastbiler – som man har oplevet en række af de seneste år. Der er i den forbindelse ligeledes foretaget brandsikring af Østbroens hovedkabler.

Slagelse Brand & Rednings udrykningssammensætning til Østbroen består aktuelt af: Vagthavende indsatsleder i eget køretøj, brosprøjte (M7), støttekøretøj med skiltetrailer (P5) og miljø-/støttekøretøj (R2). Desuden afsendes politi, akutlæge og ambulance (når det er relevant i forhold til meldingen) samt Sund & Bælts vejpatrulje.

Formelt er Storebæltsberedskabet et samarbejde mellem flere forskellige myndigheder og instanser nemlig: Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, Fyns Politi, Redningsberedskabet i Slagelse og Beredskab Fyn, Beredskabsstyrelsen, Sundhedsberedskaberne i Region Sjælland og Region Syddanmark, Banedanmark, DSB og Sund & Bælt (som driver Storebæltsforbindelsen).

Indsatstaktisk er Storebæltsberedskabet opdelt i et broberedskab og et tunnelberedskab. Til rådighed har beredskabet en række specialkøretøjer og materiel, der er placeret på brandstationerne i Korsør og Nyborg. Som noget ganske særligt kan Storebæltsberedskabets mandskab anvende Dräger BG4 kredsløbsapparater under indsats i tunnelrøret. Kredsløbsapparater er åndedrætsbeskyttelse (systemet recirkulerer brugerens udåndingsluft og tilsætter ilt), der giver røgdykkerne mulighed for at være indsat i væsentligt længere tid ad gangen (op til fire timer) end røgdykkere med traditionelle trykluftapparater (30-40 min). Kun to beredskaber i Danmark anvender Dräger BG4 kredsløbsapparater, Storebæltsberedskabet og Hovedstadens Beredskab (der ligeledes indgår i tunnelberedskabet).

Beredskabsinfo bragte i november 2020 en artikel om den nye brosprøjte. Her kan du se billeder af slukningsarmen i brug

På Sund & Bælts hjemmeside kan du læse mere om Storebæltsbroen

  • Beredskab: Slagelse Brand & Redning (Storebæltsberedskabet)
  • Station: Kørsør
  • Køretøjstype: Specialsprøjte (Brosprøjte)
  • Fabrikat: Scania P500
  • Opbygning: Rosenbauer, RK Brand & Teknik A/S
  • Årgang: 2020
  • Foto: RK Brand & Teknik A/S

Vi melder fra! Nr. 3, 2009

Fredag den 2. oktober skulle det store slag stå. Ikke i Parken, mellem Danmark og Sverige, men i Bella Center (BC) mellem Japan, Spanien, Brasilien og USA. Det var nemlig her, at OL værtsbyen for 2016 skulle vælges.
Alle kræfter var sat ind fra de fire lande for at IOC komiteen skulle vælge lige deres by. Til stede kan blandt andet nævnes: Den brasilianske præsident, den japanske premierminister, den spanske konge, fodboldhelten Pelé, gymnasten Nadia Comaneci, tv-værten Oprah Winfrey, præsident fruen Michelle Obama samt den største af alle, Den amerikanske præsident Barak Obama.

Klik på billedet for at åbne bladet i et nyt vindue.

I dette nummer kan du læse om:

  • Obama has landed
  • FKB’s årsmøde 2009
  • Lolland Brandvæsen
  • Beredskab Vejrø
  • BOR FW SKP
  • Ned skal vi nok komme
  • Hverdag i København
  • Forsidefoto: Tony Frimodt

Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere