Studietur d. 14.-18. august 2013 – Hamburg

Tekst: Tony Frimodt. Foto: Henning Svensson

Velkommen til Hamburg. Ziegler skumtender, Feuerwehr Hamburg Airport.

For tredje gang drog foreningen på Studietur. I dagene fra d. 14. til d. 18. august havde medlemmerne lejlighed til at besøge Feuerwehr Hamburg, Brandskolen, Beredskabspolitiet, Toldvæsenet, THW og lufthanvsbrandvæsenet. Det var anden gang foreningen besøgte hansestaden – første gang var i 2005.

Kl. 13.15 afgik tre biler fra rastepladsen i Karlslunde – syd for København. Vi havde valgt at køre via Storebælt, da dette samlet set var den billigste løsning. Kl ca. 18.00 var vi fremme på hovedbrandstationen hvor vi blev modtaget af vores vært Claus Tiedemann fra Feuerwehr Hamburg. Claus gav en kort præsentation af byen, brandvæsenet og museumsforeningen. Herefter blev vi indkvarteret på hovedbrandstationen, i klublokalerne “Rote Hahn” – Den røde hane.

Et både specielt og interessant køretøj – trappevogn på MAN ved brandvæsenet i Hamburgs lufthavn.

Lidt om Feuerwehr Hamburg

Brandvæsenet i Hamburg har eksisteret som et organiseret brandvæsen siden man i 1809 oprettede Freiwilllige Feuerwehr Hamburg – et frivillligt brandværn. I 1872 etableredes Berufsfeuerwehr Hamburg, altså et brandvæsen med fast bemandede stationer og aflønnet personale.

Den dag i dag består brandvæsenet fortsat af både fast bemandede- og frivillige brandstationer. Ligeledes har man et Jugendfeuerwehr, et ungdomsbrandkorps og d. 1. januar i år etableredes et Kinderfeuerwehr – altså et børnebrandkorps – for børn, der endnu er for unge til at deltage i ungsomsbrandkorpset. Både Kinder- og Jugendfeuerwehr er spejderlignende fritidstilbud til byens børn og unge og de to korps har tilsammen omkring 1000 medlemmer.

Fra 20 fuldtidsbemandende- og ca. 80 frivillige stationer rykker Feuerwehr Hamburg ud til brand, redning og miljøuheld samt akut opstået sygdom og tilskadekomst. Hvert år køres der ca. 12.000 brandudrykninger, 22.000 miljø- og redningsopgaver og 250.000 ambulanceture.

Turens program

Torsdag d. 15. august:

  • Fælles morgenmad i Rote Hahn
  • Feuer- und Rettungswache 22 Berliner Tor (hovedbrandstationen)
  • Feuer- und Rettungswache 25 Billstedt (brandstation med en del specialkøretøjer)
  • Feuerwehrschule (brandskolen)
  • Fælles frokost i kantinen på brandskolen
  • Technikzentrum, Grossmannstrasse (brandvæsenets materielafdeling og værksted)
  • Zollamt, Zweibrückenstrasse (toldvæsenets køretøjer)
  • Feuerwache Elbtunnel-Süd
  • Technik- und Umweltwache 32 Wilhelmsburg (pionerstation)
  • Freiwillige Feuerwehr 3926 Eissendorf
  • Feuer- und Rettungswache 31 Harburg

Feuerwehr Hamburg, stor kommandovogn på Mercedes-Benz O 550 fotograferet i gården bag hovedbrandstationen F22 Berliner Tor.

Der er gang i overtændingscontaineren på brandskolen i Hamburg.

Eksempler på toldvæsenets køretøjet. Vognparken minder til forveksling om politiets køretøjer.

Elbtunnel brandstation syd. Mercedes-Benz tunnelsprøjte og i baggrunden ses stationens lette redningsvogn på Volvo station-car, holdende i remisen.

Et imponerende køretøj. 53 m Bronto redningslift. Hjemmehørende på station F22, brandvæsenets teknik- og miljøstation.

Fredag d. 16. august:

  • Fælles morgenmad i Rote Hahn
  • Feuer- und Rettungswache 23 Barmbek (en af de travleste stationer i Hamburg)
  • Bundeswehrkrankenhaus (forsvarets hospital med lægeambulancer og helikopter)
  • Polizeipräsidium / Bereitschaftspolizei (beredskabspolitiet med bl.a. de nye vandkanoner)
  • Fælles frokost i kantinen hos politiet

Stor akutlægebil på Mercedes-Benz Atego i Bundeswehrs karakteristiske gule farve.

Mobil vandkanon på Mercedes-Benz Actros hos beredskabspolitiet i Hamburg.

Lørdag d. 17. august:

  • Fælles morgenmad i Rote Hahn
  • Technisches Hilfswerk, Ortsverband Hamburg-Nord (“statens pionertjeneste” THW)
  • Frokost i nærheden af Eppendorf
  • Freiwillige Feuerwehr 1951 Eppendorf
  • Freiwllige Feuerwehr 1955 Alsterdorf
  • Feuer- und Rettungswache 16 Alsterdorf
  • Hamburger Feuerwehr-Historiker, Museumskøretøjer
  • Freiwillige Feuerwehr 2918 Wandsbek-Marienthal
  • Fælles afslutningsmiddag på ”Factory Hasselbrook”

THW materielvogn med rednings- og bjergningsmateriel.

På vej hjem var vi et smut forbi Frewillige Feuerwehr Oststeinbek i Slesvig Holstein. Her betjener man sig bl.a. af en Magirus Multistar på Scania chassis.

Søndag formiddag gik turen igen mod Danmark – i den grad en oplevelse rigere. Mange tak til Claus Tiedemann, til Feuerwehr Hamburg og de mange andre, som tog imod os.

Kør-selv-tur d. 23. juni 2013

Af Tony Frimodt

Scania 94D sprøjte i Lunderskov. Foto: Henning Svensson

Sankt Hans aftens dag besøgte foreningen Kolding Brandvæsen. Vi havde i den forbindelse lejlighed til at fotografere køretøjer på brandstationerne i Lunderskov, Vamdrup, Stepping, Tyrstrup, Aller samt hos Frivilligenheden i Kolding.

Selvom det var en temmelig regnfuld dag, hvor solen kun lejlighedsvis kiggede frem, lykkedes det os at få skudt nogle fine billeder af de mange forskellige køretøjer vi så. Det var en spændende blanding af både ældre og helt nye køretøjer.

Vognparken på station Vamdrup linet op. Foto: Henning Svensson

Tanksprøjte på Mercedes-Benz 1832 Actros på station Stepping. Foto: Henning Svensson

Station Tyrstrup i gråvejr. Foto: Henning Svensson

Brandstationen i Aller med sprøjte og HSE. Foto: Henning Svensson

Sprøjten i Aller på Mercedes-Benz 1117, tidligere M14 ved Københavns Brandvæsen. Foto: Henning Svensson

Iveco sprøjte ved Frivilligenheden i Kolding. Foto: Henning Svensson

På tur til Frederikssund og Halsnæs

Af Tony Frimodt

Kør-selv-tur til Frederikssund-Halsnæs Brand & Redningsberedskab. Her ses brandstationen i Frederiksværk, med blandt andet deres helt nye Mercedes-Benz Actros sprøjte. Foto: Henning Svensson

Søndag d. 19. maj 2013 besøgte foreningen Frederikssund – Halsnæs Brand & Redningsberedskab. Det blev til besøg på brandstationerne i Frederikssund, Frederiksværk, Slangerup og hos beredskabets frivillige.

Der var nok at se på. Ikke mindst to helt nye identiske Mercedes-Benz 1841 Actros sprøjter med Rosenbauer AT3 opbygning, som kort forinden var blevet indsat på hhv. station Frederikssund og station Frederiksværk.

Tilbage i 2002, i foreningens begyndelse, besøgte vi Frederikssund, Frederiksværk, Hundested og Slangerup. På det tidspunkt var der tale om fire selvstændige kommuner, med hvert sit beredskab. Det ændrede sig i 2007 i forbindelse med kommunalreformen, hvor kommunerne Frederiksværk og Hundested blev til Frederiksværk-Hundested Kommune. Kommunen ændrede dog i 2008, efter en folkeafstemning, navn til Halsnæs kommune.

Også kommunerne Frederikssund, Slangerup, Skibby og Jægerspris, der alle havde egne brandvæsener, blev lagt sammen under navnet Frederikssund Kommune.

I 2009 valgte kommunerne Frederikssund og Halsnæs at etablere et fælles beredskab under navnet Frederikssund – Halsnæs Brand & Redningsberedskab.

Beredskabet betjener sig af stationer i Hundested, Frederiksværk, Jægerspris, Frederikssund, Skibby og Slangerup. Dertil kommer beredskabets frivillige, som holder til i egne lokaler i Slangerup.

Det nyeste brandkøretøj i Halsnæs Kommune. Mercedes-Benz 1841 Actros sprøjte med Rosenbauer AT3 opbygning. En identisk sprøjte er indsat i Frederikssund. Foto: Henning Svensson

Frederikssunds Bronto redningslift på Mercedes-Benz 1829 Econic. Foto: Henning Svensson

Sprøjten Slangerup, Mercedes-Benz 1829 årgang 2008 med SAWO opbygning. Foto: Henning Svensson

Frivilligenhedens køretøjer foran beredskabsgården. Foto: Henning Svensson

Vi takker for gæstfriheden og håber at vi må vende tilbage på et senere tidspunkt, for at besøge de resterende stationer i beredskabet.

Generalforsamling d. 17. marts 2013 – Næstved

Af Tony Frimodt

Stor redningsvogn med materiel til blandt andet tung frigørelse, højderedning. Foto: Henning Svensson

På Saint Patricks Day, søndag d. 17. marts 2013, afholdt Dansk Selskab for Brandkøretøjer ordinær generalforsamling. Det foregik denne gang på Sydsjælland, hos Næstved Brand & Redning.

Man havde venligt stillet stationens kantine til rådighed, så vi kunne afholde generalforsamling og efterfølgende fællesspisning på stedet. Foreningen havde til lejligheden entreret med brandvæsenets frivillige, der forestod tilberedning af en varm frokost. Som afslutning på dagen, var der arrangeret fotografering af stationens køretøjer.

Brandvæsenet blev etableret, som et organiseret og betalt brandkorps, d. 1. januar 1890. Den nuværende brandstation på Manøvej 25, blev indviet d. 8. oktober 1983. Bygningerne var indtil 1980 lagerhal tilhørende en jernhandel.

I forbindelse med kommunalreformen i 2007 blev kommunerne: Fuglebjerg, Fladså, Holmegaard, Næstved og Suså sammenlagt under navnet Næstved Kommune. I samme forbindelse fik brandvæsenet sit nuværende navn.

Næstved M1 kører i dag primært som landsprøjte. Foto: Henning Svensson

Kroghejskøretøj. Man har pt. det viste lad, en containerbranddam med tilhørende pumpe samt en behandlingspladscontainer til rådighed. Foto: Henning Svensson

Næstved S1, brandvæsenets højderedningskøretøj. Bronto redningslift på Mercedes-Benz Actros chassis. Foto: Henning Svensson

M2, den ene af to identiske Mercedes-Benz Atego sprøjter med Rosenbauer AT2 opbygning. Den anden står i Fuglebjerg. Foto: Henning Svensson

I Fuglebjerg Kommune, der siden 1935 havde haft Falck brandvæsen, beholdt man brandstationen, nu som kommunal brandstation, men med stort set samme mandskab og et fuldt slukningstog bestående af sprøjte, tankvogn og slangetender.

I Suså Kommune, som også havde eget brandvæsen, og som tidligere havde samarbejdet med både Næstved og Ringsted Brandvæsener om stor slukningshjælp, fortsatte stationen som hjælpebrandstation med en sprøjte, nu under navnet station Herlufmagle.

Kommunerne Fladså og Holmegaard havde ikke tidligere haft eget brandvæsen. Man havde i stedet entreret med Næstved Brandvæsen. Dog stillede kommunerne med egne indsatsledere.

Brandstationen i Næstved er hovedbrandstation og hjemsted for vagtcentral, værksted, administration og specialer som redningsbåd, tung frigørelse, højderedning og kemi.

Tak til Næstved Brand & Redning for lån af lokaler og køretøjer.

Kør-selv-tur d. 10. juni 2012 – Lejre

Af Tony Frimodt

Tankvogn på Mercedes-Benz 1622 med 11 m redningsstige på ryggen. Foto: Henning Svensson

Kalenderen viste sommer, denne søndag d. 12. juni 2012, men vejret var køligt, blæsende og overskyet. Foreningen var taget på besøg hos Lejre Brandvæsen og CPH Roskilde Airport Fire and Rescue – Brand- og redningstjenesten i Roskilde lufthavn.

Der var truffet aftale om at besøge begge Lejres brandstationer, som er benævnt Nord og Syd.

Tidligere var der tale om to selvstændige brandvæsener, nemlig Bramsnæs i nord og Hvalsø i syd, men som følge af kommunalreformen i 2007, hvor kommunerne Bramsnæs, Hvalsø og Lejre blev til Lejre Kommune, blev også de to brandvæsener slået sammen til Lejre Brandvæsen. Hidtil havde man i den gamle Lejre Kommune benyttet Roskilde Brandvæsen, der fortsat slukker i den nordøstlige del af den gamle kommune.

På station Nord betjener man sig af den ene af brandvæsenets to identiske Scania P320 autosprøjter, leveret i 2010 af Hauberg Tecnique og opbygget hos WISS. Desuden to tankvogne, en på Mercedes-Benz 1824, årgang 198X med containertank og en Scania 92M tankvogn, årgang 1987. Stationen har ligeledes en nyere Iveco 65C18 pionervogn, der også fungerer som trækker for stationens redningsbåd.

Dagens andet stop, station Syd, kører med den anden Scania P320 autosprøjte, en Mercedes-Benz 1622 tankvogn, årgang 1986 og en Land Rover Defender 110 slangetender, årgang 1987, med påhængspumpe.

Lejre Brandvæsen S1. Land Rover Defender slangetender med påhængspumpe Foto: Henning Svensson

Den ene af Lejre Brandvæsens to identiske Scania sprøjter. Foto: Henning Svensson

Skumtender 6, ex. Københavns Lufthavn Kastrup. Foto: Henning Svensson

Kun to måneder gammel. VW Tiguan indsatslederbil. Foto: Henning Svensson

Efter at have gennemfotograferet Lejre Brandvæsens køretøjer gik turen videre til Roskilde Lufthavn, hvor vi havde en aftale med Brand- og redningstjenesten på stedet.

Roskilde Lufthavns brandvæsen er deltidsbemandet, forstået således at mandskabet har andre funktioner i lufthavnen, når det ikke brænder eller der stilles til standby. Det kan være bagagehåndtering, vedligeholdelsesarbejde eller administrative opgaver.

I remisen holder to skumtendere, begge med en fortid i Københavns Lufthavn Kastrup. Den ene, 6’eren, er en Volvo F12, årgang 1992 med Fjeldhus (Norge) opbygning. Den anden, 7’eren, er en Volvo FL 420, årgang 1997 med Mopro (Norge) opbygning. Brandvæsenets indsatslederbil er så ny, som den kan være. Kun to måneder gammel ved vores besøg, en VW Tiguan fra april 2012.

Som en lille bonus fik foreningens medlemmer også lov at besøge tårnet samt et af forsvarets Hercules C130 transport fly. Alt i alt en rigtig god og spændende dag.

Tak til mandskabet ved Lejre Brandvæsen samt Roskilde Airport Fire and Rescue for deres gæstfrihed og for hjælp med at køre biler frem.

Kør-selv-tur d. 13. maj 2012 – Aarhus

Af Tony Frimodt

Aarhus Brandvæsens eneste slangetender, Lystrups Toyota Hiace, årgang 1993. Foto: Henning Svensson

På en solrig søndag, d. 13. maj 2012, tog foreningen på sin første tur til Aarhus Brandvæsen. Vi havde lejlighed til at besøge hovedbrandstationen “Munkebakken”, havnestationen og deltidsstationen i Lystrup.

Aarhus Brandvæsen betjener sig af i alt fire stationer: Hovedbrandstationen, der er døgnbemandet, men som også har deltidsbrandfolk tilknyttet, havnestationen, der bemandes af døgnfolk fra hovedbrandstationen, Lystrup, som er deltidsbemandet og Falckgården, der er døgnbemandet og drives af Falck.

Der er nok at se på. På hovedbrandstationen, kaldet “Munkebakken” finder man blandt andet en næsten ny Magirus drejestige på Mercedes-Benz Econic chassis. Køretøjer blev indkøbt via et fælles drejestigeudbud for Aarhus Brandvæsen, Viborg Brandvæsen og Københavns Brandvæsen.

I 2010 modtog brandvæsenet to specialtendere til brug på oliehavnen. De to identiske køretøjer er opbygget af Rosenbauer i Østrig på fireakslede Scania chassiser og leveret via RK Brand & Teknik i Ringe, der er Rosenbauers agent i Danmark. Brandvæsenet har ved flere lejligheder måtte bekæmpe brande på oliehavnen og de nye specialtendere giver brandvæsenet bedre forudsætninger for at løse opgaven, hvis en brand igen skulle opstå.

Ny Magirus drejestige på Mercedes-Benz Econic chassis på Hovedbrandstationen. Bemærk at navnetrækket er stavet Aarhus Brandvæsen. Foto: Henning Svensson

Den meget karakteristiske lave og meget lange tankvogn på “Munkebakken”Foto: Henning Svensson

Specialtender 1 fotograferet på Aarhus Havn. Den er en af to identiske køretøjer, opbygget af Rosenbauer og leveret via RK Brand & Teknik i Ringe. Foto: Henning Svensson

Station Lystrups køretøjer foran remisen. Lystru ligger nord for Aarhus. Foto: Henning Svensson

Vores tur til det østjyske sluttede på deltidsstationen i Lystrup, lidt nord for Aarhus. Her havde mandskabet kørt stationens biler frem, så vi kunne fotografere.

Tak til Aarhus Brandvæsen for deres gæstfrihed og for hjælp med at køre biler frem.

I februar 2009 bragte Århus Stiftstidene en artikel om brande på oliehavnen

Aarhus eller Århus, hvad er rigtigt?

Generalforsamling d. 1. april 2012 – Birkerød

Af Tony Frimodt

Sprøjten Birkerød på Scania P310 med Floby opbygning. Sprøjten blev oprindelig leveret i orange med blå trekant på siderne. Foto: Henning Svensson

Den 1. april afholdt foreningen sin årlige generalforsamling. Rudersdal Hørsholm Brandvæsen havde været så venlige at stille et lokale til rådighed på brandstationen i Birkerød og mandskabet var efterfølgende behjælpelige med at køre vognparken frem til fotografering.

Vi har gennem årene været heldige, at kunne kombinere vores generalforsamling med besøg hos forskellige brandvæsener. 2012 var ingen undtagelse. Denne gang foregik arrangementet på brandstationen i Birkerød, med efterfølgende smutture til hhv. Allerød Brandvæsen og Falck i Farum.

Efter endt generalforsamling blev der bestilt pizza, som blev indtaget i mandskabets faciliteter. Afslutningsvis kørte mandskabet stationens køretøjer ud, så medlemmerne havde mulighed for at bese og fotografere vognparken.

Birkerød havde indtil kommunalreformen i 2007 eget brandvæsen, der – som noget ganske enestående blandt danske brandvæsener- kørte med orange brandkøretøjer med blå trekant på siden – ligesom Beredskabsstyrelsen. Birkerød Brandvæsen skiftede medio 1990’erne fra den kendte “brandbilrøde” farve til orange. Da kommunerne Birkerød og Søllerød i 2007 blev til Rudersdal, blev alle køretøjerne igen malet røde.

Medlemmerne nyder en let frokost efter generalforsamlingen i Birkerød. Foto: Henning Svensson

Mercedes-Benz 1017 autosprøjte med en fortid i Holland og Søllerød. I dag reservesprøjte. Foto: Henning Svensson

Allerød Brandvæsens nye Mercedes-Benz 1325 Atego sprøjte med Rosenbauer AT2 opbygning. Foto: Henning Svensson

Anders And sprøjten i Farum. Indkøbt i 1978 til Farum Brandvæsen. Foto: Henning Svensson

Efter besøget i Birkerød kørte medlemmerne videre til nabobyen Allerød, der indtil medio 2011 havde Falck brandvæsen.

I 1996 oprettede man en hjælpebrandstation i Allerød. Den store slukningshjælp kom fra Falck i Farum. Den 1. maj 2004 indviedes en helt ny brandstation i Allerød. Stationen var opført af kommunen med Falck som lejer. I samme forbindelse blev slukningstoget opgraderet med tankvogn og lift-tender, således at stationen nu selv kunne passe kommunen.

Den 1. juni 2011 overtog Allerød Kommunen brandslukningen fra Falck, der havde været kommunens entreprenør siden 1935.

Fra Allerød gik turen til Falck i Farum. Her vakte navnlig et køretøj stor begejestring, nemlig stationens Farum Midtpunktsprøjte, blandt mandskabet kaldet “Anders And sprøjten”. Køretøjet er indkøbt til brug ved indsats i Farum Midtpunkt, hvor man har udfordringer med at komme til med en traditionel størrelse autosprøjte.

Mange tak til Rudersdal Hørsholm Brandvæsens og til mandskaberne i Birkerød, Allerød og Farum.

Kør-selv-tur d. 26. juni 2011 – Dragør

Af Tony Frimodt

MAN-VW autosprøjte, også kendt som mini-MAN, foran brandstationen i Dragør. Foto: Henning Svensson

Søndag d. 26. juni 2011 besøgte foreningen Dragør Bandvæsens to stationer i hhv. Dragør og Store Magleby samt Københavns Brandvæsens station C.

Dagen startede i Dragørs gamle by. Der er ikke meget plads at gøre godt med på brandstationen, der stort set kun består af remise. Dragør har to køretøjer, en MAN-VW autosprøjte med H. F. Nielsen opbygning og en Ford Transit redningsvogn, ex. Tårnby Brandvæsen.

På dagens andet stop, brandstationen i Store Magleby, vejrede Dannebrog foran indgangen og stationens køretøjer var kørt frem. Efter en rundvisning og en kop varm kaffe var det tid til at fotografere køretøjer.

I Store Magleby kører man med en Mercedes-Benz 1017 autosprøjte, ex. Søllerød Brandvæsen, ex. Holland, en Magirus Deutz drejestige, ex. Københavns Brandvæsen og en Toyota Land Cruiser slangetender, der har taget turen fra Falck i Hurup til Falck i Hanstholm, videre til Rudersdal Hørsholm Brandvæsen, for til sidst at komme til Dragør Brandvæsen. Dertil kommer to færdselsvogne på hhv. Mercedes-Benz Vito og Peugeot Partner samt en Ford Transis bus og en Toyota RAW 4 indsatslederbil.

En flagsmykket brandstation i Store Magleby, med alle bilerne kørt frem. Foto: Henning Svensson

Mercedes-Benz 1017 autosprøjte, ex. Holland, ex. Søllerød Brandvæsen. Foto: Henning Svensson

Dragør S1, Magirus Deutz årgang 1983, ex. Københavns Brandvæsen. Foto: Henning Svensson

R11 foran Christianshavns brandstation. MAN TGA 18.313, årgang 2005, opbygget af Rosenbauer. Foto: Henning Svensson

Dagen sluttede på Københavns Brandvæsens station Christianshavn i Markmandsgade, der teknisk set ikke ligger på Christianshavn, men på Amagerbro – også kaldet Sønderbro – som er den nordøstlige del af Amager, lige syd for Christianshavn.

Christianshavns Brandstation er fra 1904. Den blev etableret efter at Sundbyerne blev indlemmet i Københavns Kommune i 1902. Der var oprindeligt tre brandvagter i området. De blev alle nedlagt med etableringen af Christianshavns brandstation. I 1904 var Amager et rent landdistrikt, med små huse, gårde og marker.

På station C havde man ved foreningens besøg en MAN TGL 18.313 autosprøjte med Rosenbauer opbygning og en Iveco Magirus drejestige.

Mange tak til Dragør Brandvæsen og til mandskabet på station C for deres gæstfrihed og for hjælp med at køre biler frem.

Du kan læse mere om Københavns historie, Markmandsgade og Christianshavns Brandstation her

Generalforsamling d. 26. marts 2011 – Helsingør

Af Tony Frimodt

S1, Magirus Deutz drejestige. Ex. Tårnby Brandvæsen. Foto: Henning Svensson

Søndag d. 26. marts 2011 afholdt Dansk Selskab for Brandkøretøjer generalforsamling. Det foregik denne gang hos Nordsjællands Brandvæsen i Helsingør.

Nordsjællands Brandvæsen er et fælleskommunalt brandvæsen, som dækker kommunerne Helsingør og Fredensborg-Humlebæk, og som så dagens lys d. 1. januar 2004. Man har stationer i Hornbæk, Espergærde, Fredensborg, Helsingør, Hornbæk og Tikøb.

Brandvæsenet havde venligt stillet et lokale til rådighed for foreningen, så generalforsamlingen kunne afholdes på stedet.

Efter generalforsamlingen var der arrangeret fællesspisning. Nordsjællands Brandvæsens frivillige havde været behjælpelige med at fremtrylle en fortrinlig gryderet. Efter dette traktement var der arrangeret fotografering af stationens køretøjer.

Generalforsamling hos Nordsjællands Brandvæsen i Helsingør. Foto: Henning Svensson

Remisen i Helsingør med, fra venstre, tankvogn, sprøjte, Kronborgsprøjte og drejestige. Foto: Henning Svensson

Kronborgsprøjte på “mini-MAN”. Foto: Henning Svensson

Dykkervogn på Mercedes-Benz Sprinter årgang 1999. Foto: Henning Svensson.

På station Helsingør er man godt kørende:

  • M2, Scania P94 DB 300 sprøjte med opbygning af Autokaross
  • M3, MAN-VW 9.136 (også kaldet mini-MAN) sprøjte med H. F. Nielsen opbygning og en fortid i Fredensborg (Kronborgsprøjte)
  • V2, Scania P94 DB 300 tankvogn med 8000 l tank, opbygget af Ringe Karosseri
  • S1, Magirus Deutz 256M12 drejestige, ex. Tårnby Brandvæsen og ex. Fredensborg
  • I2, Mercedes-Benz Sprinter 314 dykkervogn
  • Dertil kommet to indsatslederkøretøjer

I 2010 solgte man en Vema redningslift på Scania P94 GB 300, som var indkøbt ved Nordsjællands Brandvæsens etablering i 2004, til en Hollandsk opkøber. Planen er, at der snarest skal indkøbes en ny drejestige.

Tak til Nordsjællands Brandvæsen for deres gæstfrihed, for hjælp med madlavning og for hjælp med at vise køretøjer frem.

Generalforsamling d. 31. marts 2010 – Hedehusene

Af Tony Frimodt

Beredskabsstyrelsen Hedehusene, Mercedes-Benz Sprinter mandskabsvogn. Foto: Henning Svensson

Søndag d. 31. marts 2010 afholdt Dansk Selskab for Brandkøretøjer generalforsamling. Det foregik denne gang hos Beredskabsstyrelsen i Hedehusene. Foreningen havde fået lov at låne et undervisningslokale, så generalforsamlingen kunne afvikles på stedet.

Beredskabscenteret i Hedehusene hed tidligere “Beredskab Storkøbenhavn” og var ejet af Københavns Amt og kommunerne i Storkøbenhavn.

I 2005 blev centeret overtaget af Beredskabsstyrelsen da amtet og kommunerne, efter at Beredskabslovens §11, der omhandlede den pligtmæssig samordning af opgaver indenfor redningsberedskabet i det storkøbenhavnske område, var blevet ophævet med det nye beredskabsforlig.

Centeret i Hedehusene fungerer i dag som uddannelsescenter, med både interne og eksterne kursister, og som base for en del af Beredskabsstyrelsens frivillige personel.

Generalforsamlingen blev, i vanlig stil, afviklet i god ro og orden. Som ved generalforsamlingen året før, havde foreningen efterfølgende arrangeret fællesspisning. Som afslutning var der truffet aftale om fotografering af køretøjer.

Beredskabscenteret i Hedehusene har en del køretøjer, der dels anvendes til uddannelse, men som også indgår i det frivillige udrykningsberedskab. Blandt andet har man ikke mindre end tre autosprøjter – to ex. Holland og en ex. Roskilde Brandvæsen, containerkøretøjer, mandskabs- og varebiler samt en række påhængsvogne af forskellig slags.

Mercedes-Benz Actros 3241 containerbil. Foto: Henning Svensson

Der rangeres med VW pumper på dobbelt kørestel. Foto: Henning Svensson

Mercedes-Benz 1317 autosprøjte med Bronto-Saurus opbygning. Ex. Roskilde Brandvæsen. Foto: Henning Svensson

Den ene af to tidligere hollandske autosprøjter hos Beredskabsstyrelsen Hedehusene. Mercedes-Benz 1017 med opbygning af Saval/Kronenburg. Foto: Henning Svensson

Tak til Beredskabsstyrelsen for lån af lokale samt for hjælp med at køre biler frem til fotografering.

Beredskabsinfo omtalte i 2004 statens mulige overtagelse af beredskabscenteret i Hedehusene

Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere