Månedens køretøj oktober 2017

Tanksprøjte med fortid som delebil i Nordsjælland

Tanksprøjte med fortid som delebil i Nordsjælland.

Det fælleskommunale Rudersdal Hørsholm Brandvæsen (fra 2004 - 2007 Søllerød Hørsholm Brandvæsen. Navnet blev ændret i forbindelse med kommunalreformen 2007, hvor kommunerne Søllerød og Birkerød blev til Rudersdal) overtog i 2004 brandslukningen i Hørsholm kommune fra Falck, der siden 1963 havde betjent både Hørsholm og Karlebo kommuner fra Falckstationen i Hørsholm.

VM4, en Mercedes Benz Axor II 1829 med original dobbeltkabine og Allison automatgearkasse, blev leveret i 2011 til Rudersdal Hørsholm Brandvæsen, efter at man i 2010, ved udbud, havde vundet brandslukningen i Fredensborg syd (Kokkedal, Nivå og Karlebo) fra Falck.

Tanksprøjten blev brugt som primær sprøjte til indsatser i Fredensborg Syd og sekundær sprøjte i Hørsholm - ved større indsatser eller hvis førsteudrykningen var optaget. (Bemærk, at vognen på billedet er stafferet med både Rudersdal Hørsholm Brandvæsens og Nordsjællands Brandvæsens navnetræk).

Rudersdal Hørsholm Brandvæsen er i dag en del af Nordsjællands Brandvæsen. VM4 er omnummereret til VM1 og er primær sprøjte i Hørsholm. Vognen er, efter man tidligere på året valgt at udfase stationens gamle pionervogn, nu også pakket op med frigørelsesværktøj.

Giv dit bud på månedens køretøj.

Månedens køretøj er en kort præsentation af et vilkårligt brand- og redningskøretøj fra et ligeledes vilkårligt beredskab - dog sædvanligvis fra Danmark, Skandinavien eller det øvrige Europa.

Der er ikke nødvendigvis tale om nye køretøjer. Gamle køretøjer, herunder veterankøretøjer, kan også forekomme.

Du har mulighed for at give dit bud på månedens køretøj. Send os et eller flere af dine egne digitale billeder i en god opløsning samt de oplysninger du har om køretøjet, beredskabet, årgang, hvem, der har stået for opbygning m.v.

Hvis vi bringer dit billede, og hvis du er medlem af Dansk Selskab For Brandkøretøjer, deltager du i lodtrækningen om et gavekort på. kr. 150,00.

Trækningen foregår i forbindelse med foreningens julearrangement i december. Arrangementet annonceres på foreningens medlemsforum.

  • Beredskab: Rudersdal Hørsholm Brandvæsen
  • Station: Hørsholm
  • Køretøjstype: Tanksprøjte
  • Fabrikat: Mercedes Benz Axor II 1829
  • Årgang: 2011
  • Opbygning: GKV FFA 6500/Ziegler
  • Pumpe: Ziegler FPN 10-2000-1H / FPH 40-250
  • Tank: 6.500 liter vandtank i stål, coated indvendigt med Epoxy
  • 2 x 80 m HT slange m. Protek strålerør
  • Lysmast: Fireco 3 x 500 W halogen
  • 5 tons elektrisk frontspil
  • Fotograf: Claus Mortensen

Kør-selv-tur d. 10. september 2017

Sensommertur til Beredskab Øst.

Igen var foreningen på farten. Denne gang for at besøge Beredskab Øst og deres fire stationer i hhv. Ballerup, Gladsaxe, Gentofte og Lyngby.

Foreningen besøgte sidst Beredskab Øst i april 2016. På det tidspunkt havde man afgivet bestilling på bl.a. en række nye tanksprøjter og tankvogne. Derfor blev det aftalt, at vi skulle vende tilbage, når køretøjerne var leveret og sat i drift. Som sagt, så gjort.

Dagen startede på St. Ballerup. Stationen er den vestligeste af beredskabets fire stationer. Her er et døgnhold bestående af en holdleder og fem brandfolk på vagt. Derudover har man en deltids-holdleder og fem deltidsbrandfolk på tilkald, til at dække 2. udrykningen.

St. Ballerup er Beredskabs Øst's kemi-station. Det betyder, at der ved større kemikalieuheld, afgår sprøjte og kemi- og miljøredningsvogn fra Ballerup samt sprøjte og tankvogn fra en af de tre andre stationer.

I forbindelse med køretøjsindkøbet i 2016, fik stationen ny tanksprøjte og tankvogn.

På station Ballerup betjener man sig af:

  • Scania P410 tanksprøjte (primær)
  • Scania 94D 220 autosprøjte
  • Scania P310 Metz redningslift
  • Scania P 410 vandtankvogn (primær)
  • Volvo FE 340 vandtankvogn
  • Volvo FE 340 Kemi- og miljøredningsvogn
  • Volvo XC60 D5 Aut Awd indsatsledervogn
  • VW Tiguan 2.0 TSI Aut indsatsledervogn

Gladsaxe har redning som speciale.

På station Gladsaxe - turens andet stop - modtog vi en grundig orientering om Beredskab Øst, inden der blev fotograferet køretøjer.

Stationen er bemandet som Ballerup og har, i lighed med Ballerup, et speciale, nemlig redning.
Det betyder, at der ved melding om komplicerede redningsopgaver afsendes sprøjte og redningsvogn fra Gladsaxe samt sprøjte og et relevant følgekøretøj fra en af de tre andre stationer.

I forbindelse med køretøjsindkøbet i 2016 fik stationen ny tanksprøjte og tankvogn.

På station Gladsaxe betjener man sig af:

  • Scania P410 tanksprøjte (primær)
  • Scania 94D autosprøjte
  • Mercedes Benz Econic / Bronto redningslift
  • Scania P410 tankvogn
  • Scania P310 redningsvogn
  • VW Tiguan 2.0 TSI Aut indsatsledervogn
  • 2. stk. Ford Galaxy 2.0 TDCI Aut indsatsledervogne
  • Ford Connect 1.8 TDI færdselsvogn
  • Ford Mondeo 2.0 SCTI færdselsvogn

Ny drejestige i Gentofte.

Fra Gladsaxe gik turen videre østpå til brandstationen i Gentofte. Her er en holdleder og fem brandfolk på vagt. Stationen er den eneste af beredskabets fire stationer, der ikke benytter deltidsbrandfolk som supplement.

Siden vi senest besøgte stationen i 2016, har man indsat en ny drejestige. Den erstatter en ældre Volvo/Vema redningslift, som stammer fra Gentofte Brandvæsens tid. Den nye drejestige på MB Atego/Magirus blev indledningsvis lejet, men man har siden valgt at købe køretøjet. Ligeledes har man, i forbindelse med at man indsatte de nyindkøbte Scania tanksprøjter og tankvogne på stationerne i Ballerup, Gladsaxe og Lyngby, flyttet Lyngbys nyere Volvo tanksprøjte til Gentofte.

Stationen er også hjemsted for beredskabets havgående båd, til brug for kystnær redning.

På station Gentofte betjener man sig af:

  • Volvo FM 330 tanksprøjte
  • Mercedes Benz Atego 1530 F/Magirus drejestige
  • Mercedes Benz Sprinter 316 CDI følgeskadekøretøj/bådtrækker
  • Tornado redningsbåd på efterløber

Brandstation i hyggelige omgivelser.

Vores tur denne søndag sluttede i Lyngby, på den fjerde af Beredskab Øst's stationer.

I hyggelige omgivelser, på den bondegårdslignende brandstation, er en holdleder og fem brandfolk på døgnvagt. De suppleres af en deltidsholdleder og fem deltidsbrandfolk.

Stationen ligger i noget der minder om landlige omgivelser og udrykningsområdet omfatter da også både Dyrehavsbakken og Frilandsmuseet. Det giver nogle udfordringer i forhold til vandforsyning i forbindelse med brand. Stationen er derfor bestykket med to tanksprøjter, tankvogn og slangetender med A-slange pakning.

På station Lyngby betjener man sig af:

  • Scania P410 tanksprøjte (primær)
  • Volvo FM 330 tanksprøjte
  • Mercedes Benz Econic 1833 LL/Metz drejestige
  • Volvo FM 340 tankvogn
  • Toyota Land Cruiser slangetendere/bådtrækker
  • Mercedes Benz Sprinter 316 CDI følgeskadevogn
  • Zodiac redningsbåd på efterløber (til søer)
  • Volvo XC60 D5 ADW indsatsledervogn
  • Ford Galaxy 2.0 TDCI Aut indsatsledervogn

Lidt fakta om Beredskab Øst.

Beredskab Øst er etableret som et samarbejde mellem kommunerne Ballerup, Herlev, Gladsaxe, Gentofte og Lyngby-Taarbæk.

Slukningsområdet dækker ud over Ballerup, Herlev, Gladsaxe, Gentofte og Lyngby-Taarbæk en del af Egedal og Furesø/Værløse, i alt ca. 300.000 indbyggere.

Indsatsledervagten dækkes af 3 indsatsledere, Vest (Ballerup), Midt (Gladsaxe) og Øst (Lyngby og Gentofte).

Beredskab Øst kørte i 2016 til 2706 hændelser.

Tak til Beredskab Øst for deres gæstfrihed.

Månedens køretøj september 2017

Oldie but goldie, en klassiker fra Gentofte

Oldie but goldie, en klassiker fra Gentofte.

Oldie but goldie, a blast from the past ... Meget kan der siges om denne måneds køretøj, men en ting er sikkert - der er i den grad tale om en klassiker. Brandfolk, som var aktive i 1960'erne og 1970'erne, vil med sikkerhed sige: "Se, det er en rigtig brandbil". Rigtig mange brandvæsener har da også i den periode haft Mercedes Benz 1113, navnlig autosprøjter og drejestiger,  i remisen.

Denne Mercedes Benz 1113 autosprøjte, blev i sensommeren 1968 leveret til Gentofte Brandvæsen af firmaet Ole Rafn. Vognen blev indsat som M1 og lå i førsteudrykning frem til 1977, hvor den overgik til andenudrykning.

I 1995 solgte man vognen til Beredskab Storkøbenhavn. Her gennemgik vognen ombygning. Blandt andet udskiftedes pumpe og vandtank, ligesom den blev omlakeret til orange, med grå skærme. Frem til 2003 var vognen indsat som uddannelseskøretøj ved Beredskab Storkøbenhavn i Hedehusene.

2003 var året, hvor M1 vendte tilbage til Gentofte. Den tilgik Gentofte Brandmuseum, hvor man påbegyndte renovering af vognen.

Giv dit bud på månedens køretøj.

Månedens køretøj er en kort præsentation af et vilkårligt brand- og redningskøretøj fra et ligeledes vilkårligt beredskab - dog sædvanligvis fra Danmark, Skandinavien eller det øvrige Europa.

Der er ikke nødvendigvis tale om nye køretøjer. Gamle køretøjer, herunder veterankøretøjer, kan også forekomme.

Du har mulighed for at give dit bud på månedens køretøj. Send os et eller flere af dine egne digitale billeder i en god opløsning samt de oplysninger du har om køretøjet, beredskabet, årgang, hvem, der har stået for opbygning m.v.

Hvis vi bringer dit billede, og hvis du er medlem af Dansk Selskab For Brandkøretøjer, deltager du i lodtrækningen om et gavekort på. kr. 150,00.

Trækningen foregår i forbindelse med foreningens julearrangement i december. Arrangementet annonceres på foreningens medlemsforum.

  • Beredskab: Gentofte Brandvæsen
  • Station: Gentofte
  • Køretøjstype: Autosprøjte
  • Fabrikat: Mercedes Benz LF 1113/36
  • Årgang: 1966
  • Opbygning: Ertmann's Karosserifabrik, Sorø
  • Fotograf: Preben Mortensen (Claus Mortensen)

Månedens køretøj august 2017

CPH Fire & Rescue 4

Et vildt dyr i brand- og redningstjenesten.

Skumtender 4 er en af fem Rosenbauer Panther skumtendere i drift ved CPH BOR - Copenhagen Airport Fire & Rescue i Kastrup.

En Caterpillar C 18 Euro 5 motor med 709 HK flytter vognen, der med sine 36 ton totalvægt og en topfart på 120 km/t., kan bringes fra 0-80 km/t. på 25 sek. Der er permanent træk på alle seks hjul og bagakslen er styrbar.

Vognen er forsynet med tag- og frontkanon med en kastelængde på op til 85 m, undervognsdysser, HT- og LT slanger, CAFS og CO2 anlæg. Tankkapaciteten er på 12000 l vand og 1200 l skumvæske. Pumpen kan leverer 6500 l/m ved 11 bar.

Giv dit bud på månedens køretøj.

Månedens køretøj er en kort præsentation af et vilkårligt brand- og redningskøretøj fra et ligeledes vilkårligt beredskab - dog sædvanligvis fra Danmark, Skandinavien eller det øvrige Europa.

Der er ikke nødvendigvis tale om nye køretøjer. Gamle køretøjer, herunder veterankøretøjer, kan også forekomme.

Du har mulighed for at give dit bud på månedens køretøj. Send os et eller flere af dine egne digitale billeder i en god opløsning samt de oplysninger du har om køretøjet, beredskabet, årgang, hvem, der har stået for opbygning m.v.

Hvis vi bringer dit billede, og hvis du er medlem af Dansk Selskab For Brandkøretøjer, deltager du i lodtrækningen om et gavekort på. kr. 150,00.

Trækningen foregår i forbindelse med foreningens julearrangement i december. Arrangementet annonceres på foreningens medlemsforum.

  • Beredskab: Copenhagen Airport Fire & Rescue
  • Station: Vest
  • Køretøjstype: Skumtender (4)
  • Fabrikat: Rosenbauer
  • Årgang: 2005 (miljøforbedret i 2011)
  • Opbygning: Panther CA-05 6x6 m. CAFS og CO2 anlæg
  • Fotograf: Henning Svensson

Preiser byggesæt – i skala 1:87

Preiser byggesæt - i skala 1:87

Let tilgængelige byggesæt fra Preiser.

Inspireret af et indlæg på foreningens medlemsforum, skal jeg her prøve at berette om mulighederne for at bygge danske brandkøretøjer ud fra de relativt let tilgængelige byggesæt fra firmaet Preiser.

Preisers byggesæt er hovedsageligt baseret på de chassiser, der var almindelige for tyske, og faktisk også for en del danske, brandkøretøjer i 1970'erne og 1980'erne.

Således har Preiser en stor mængde forskellige modeller bygget op på snude-MAN, snude-Mercedes ("Kurzhauber"), braksnude-Mercedes, snude-Magirus (både "Eckhauber" og "Rundhauber").

For relativt urutinerede modelbyggere, er Preisers sæt efter min mening en god start. Ved at samle et sådant sæt får man en idé om størrelsesforhold, typiske arbejdsrutiner, ens egen fingersnilde og ikke mindst ens tålmodighed. Samtidig kan man – hvis man ellers vælger de rigtige sæt – faktisk bygge autentiske danske brandkøretøjer næsten lige ud af kassen, dvs. stort set uden ændringer.

Preiser-sættene er også et godt udgangspunkt for lettere ombygning: Flere af dem kan med f.eks. en hjemmebygget materielkasse eller en let modificeret kabine bringes til at ligne danske forbilleder. Men først lidt om de generelle udfordringer ved at bygge lige netop danske brandkøretøjer.

Øverst på siden kan du se billeder af de køretøjer, der bliver omtalt i artiklen.

Klik her for at læse hele artiklen (pdf). Åbner i nyt vindue.

Månedens køretøj juli 2017

Dragør (St. Magleby) S32

Fra FF Sankt Augustin til Dragør Brandvæsen.

Drejestige S 32 blev leveret medio 1990 til Freiwillige Feuerwehr Sankt Augustin, Mülldorf. Her gjorde den tjeneste frem til 2012, hvor den blev afløst af en ny MAN /Metz drejestige.

Medio 2013 blev S 32 leveret til Dragør Brandvæsen og indsat som S 1. Den blev, i forbindelse med etableringen af Hovedstadens Beredskab, omnummereret til S 32 og er fortsat i drift på station Store Magleby.

Det forventes, at S 32 afløses af S 26 - tidligere Københavns Brandvæsen S 11 - senere i år. Der skal dog først foretages nogle tilpasninger af remisen på station Store Magleby, da den nye drejestige er en anelse højere end sin forgænger og derfor ikke kan være i remisen, som den er udformet i dag.

Giv dit bud på månedens køretøj.

Månedens køretøj er en kort præsentation af et vilkårligt brand- og redningskøretøj fra et ligeledes vilkårligt beredskab - dog sædvanligvis fra Danmark, Skandinavien eller det øvrige Europa.

Der er ikke nødvendigvis tale om nye køretøjer. Gamle køretøjer, herunder veterankøretøjer, kan også forekomme.

Du har mulighed for at give dit bud på månedens køretøj. Send os et eller flere af dine egne digitale billeder i en god opløsning samt de oplysninger du har om køretøjet, beredskabet, årgang, hvem, der har stået for opbygning m.v.

Hvis vi bringer dit billede, og hvis du er medlem af Dansk Selskab For Brandkøretøjer, deltager du i lodtrækningen om et gavekort på. kr. 150,00.

Trækningen foregår i forbindelse med foreningens julearrangement i december. Arrangementet annonceres på foreningens medlemsforum.

  • Beredskab: Hovedstadens Beredskab
  • Station: Store Magleby
  • Køretøjstype: Drejestige med kurv
  • Fabrikat: Iveco Magirus 120-25 AN/42, 4x2
  • Årgang: 1989
  • Opbygning: Magirus DLK 23/12 (30 m)
  • Fotograf: Rune Christensen